Keramik iFokus

Keramik

Etikett: nybörjarfrÄgor
LĂ€st 756 ggr
Kreatia
2

Skulptur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej😊 hĂ„ller pĂ„ med en ljusskulptur "boll-kalle". En frĂ„ga: behöver jag gröpa ur benen?

Bo§e
0

Den var kul
! 🙂

Du slipper gröpa ur, om du Àndrar den lÄngsamma delen i skröjprogrammet, till 40-50°C/timma upp till 600-650°C, och resten av programmet som vanligt.

Förutsatt att skulpturen verkligen Ă€r torr, förstĂ„s
.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Kreatia
0

#1: tack för svar 😊ska försöka mej pĂ„ att Ă€ndra det. Den ska fĂ„ torka lÀÀnge 👍

Sintring
0

Kom ihÄg och ta ur ljuset nÀr den torkar

Kreatia
0

#3: tack för pĂ„minnelsen 😊

ler
0

Om jag skulle brÀnna den sÄ skulle jag torka den i ugnen pÄ ett vÀldigt lÄngsamt program sÄ som Bosse skriver men en fas mera upp till 350 grader som kan gÄ lite lÄngsammare. Det beror ocksÄ pÄ vilken typ av lera det Àr? Stengodslera tÄl större pÄverkning av temperaturvÀxlingar Àn vad lergods gör och Àr det chamotte i? SÄ tÄl den ocksÄ mera Àn utan. Lycka till.

Kreatia
0

#5: tack för svar, det Àr lergodslera.

Kreatia
0

#1: funderar, jag har en liten ugn dĂ€r jag nog sjĂ€lv programmerade in skröj för lergods. Är sĂ„ lĂ€nge sen men följde instruktioner frĂ„n informationsbladet som följde med. SĂ„ jag borde klara Ă€ndra pĂ„ graderna, hoppas jag.

Bo§e
0

Nej, du skall inte Àndra nÄgra grader
.bara tiden, pÄ ett stÀlle.

Jag ser att du har en TC323.
HÀr fÄr du en förenklad guide, hur du navigerar i den.
Följ pilarna i guiden.
VÀlj ditt skröjprogram.
GÄ in i det, och Àndra tiden i Segment (Step) 1, till 12.00 timmar eller 13.00 eller 14.00, beroende pÄ hur försiktig du vill vara.
Sedan fullföljer du bara guiden utan att Àndra nÄgot mer.

ler
0

Ja om det Àr lergods sÄ gör som Bosse skriver, om du stÀller den ett varmt stÀlle sÄ behöver du inte vÀnta vÀldigt lÀnge, den blir inte torrare Àn den kan bli och nÀr det inte Àr större Àn den nu Àr sÄ rÀcker en eller tvÄ veckor mer Àn nog, det Àr nÀr det kemiskt bundna vattnet avgÄr som man fÄr vara försiktig för det kan man ju inte torka bort i normal temperatur. Det fria vattnet kan man Àven hjÀlpa pÄ vÀg ut i en vanlig bakugn pÄ lÄg temperatur, man ka börja med 40 grader och öka lÄngsamt.

Kreatia
0

#8: oj sÄ bra, tackar tackar. Tror du jag törs skröja andra saker samtidigt? Men kanske dumt chansa om den sprÀngs?

Bo§e
0

#10: Det gÄr fint att skröja "allt" i ett sÄdant progam.

Kreatia
0

#9: toppen, har provat förr torka i ugnen pĂ„ 80 grader o det fungerade. Är sĂ„ trist dĂ„ saker sprĂ€ngs i ugnen. Har varit med om det flera ggr o vill helst slippa.nĂ„gon fler gĂ„ng đŸ€Ș

Kreatia
0

#11: 👍

Ulla
0

#0: Rolig ljusstake med ett passande namn.

Jag kom att tÀnka pÄ en sak. NÀr barn gör smÄ skulpturer sÄ blir det ofta alltför omstÀndigt att gröpa ur de tjocka delarna. DÄ har jag ibland gjort ett hÄl genom att underifrÄn sticka in en pinne mitt i den tjockaste delen. Det brukar hjÀlpa till för att fÄ ut fukten.

SajtvÀrd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2021-08-29 22:40 av Ulla
Kreatia
0

#14: bra idĂ© 👏

Kreatia
1

Boll-Kalle överlevde men blev mer bredbent dĂ„ kulan ramlade ner lite, sĂ„ det fick bli en kula till 😅

Ulla
0

Han blev bara mera manlig nu.😀

SajtvÀrd för Keramik ifokus

_
_

Kreatia
0

#17: hahaha jo det blev han 😅

Plena
0

JÀttevin, kul att du visar den fÀrdig!