Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningverkstad
Läst 745 ggr
Clarar
3

planering av mindre verkstad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Är i full gång med planering av en keramikverkstad på 18m2. Har två olika planer kvar efter ett tags klurande. Och vill gärna få lite input. Renoveringen är påbörjad. Och eftersom vatten ska dras ganska snart måste jag ta ett beslut om var.

Utöver hyllor, gipsskiva och allt material, ska verkstaden innehålla
drejskiva, toppmatad ugn, stort arbetsbord (skulptur), arbetsbänk (disk, glasyr).

P.S. Ugnen ska stå på hjul. och väggar är av sten och lättbetong.

• Redigerat 2021-08-29 13:54 av Clarar
Bo§e
1

Jag tycker det ser bra ut.

Ugnsrummet är dock en aning litet, men inte katastrofalt litet…..du får kompensera det genom att inte snåla med fläktens kapacitet.
Någon av de här två fläktarna (länkar nedan) skulle göra susen:

https://www.luftbutiken.se/kanalflaktar/545-ostberg-kanalflakt-ck-160-c.html

////////////////////////////

https://www.luftbutiken.se/vaggflakt/564-ostberg-vaggflakt-kv-160-c.html

////////////////////////////

Rumstemperaturen bör inte överstiga 40-45°C när man bränner. Vid högre temperatur riskerar man att styrningens mätvärden förskjuts, och bränningarna blir inte korrekta (överbränning).

På skissen ser ugnen ut att stå litet väl nära väggen. Om den måste stå så, flytta ut den en aning när du bränner.

För övrigt: Inga synpunkter…. 🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Kanalfläkt CK 160 C är en kraftigare cirkulär oisolerad kanalfläkt för ventilation som är kompakt med hög kapacitet och tillförlitlighet
Clarar
1

#1: Tusen tack. Fläkten har jag läst dina tips om här på forumet, den ska absolut in.

Menar du att båda förslagen av ugnsrum är små? Även det som är kombinerat med vatten/glasyr (2,6 x 2,7 meter)?

Bo§e
1

Ja, jag uppfattar båda ugnsrumsförslagen som "små", och som man måste kompensera med effektiv ventilation om det skall fungera bra.

7 m² är inte mycket, med tanke på vilket effektivt "värmeelement" en ugn är…..

• Redigerat 2021-08-29 14:02 av Bo§e
Dan Roos
1

Hej.

Jag är också nybörjare och har byggt upp en keramikverkstad.
Följ länken så kan du få tips hur jag gjort.
De finns på min hemsida

[https://keramik.ifokus.se/discussion/1505960/tips!-ventilation-centraldammsugare-dragskap-glasyrforvaring-mm]()

Keramik iFokus - för alla oss som gillar keramik! Här träffas både erfarna keramiker och nybörjare för att byta erfarenheter och kunskaper. Välkommen du med!
Ulla
2

Grattis till din nya verkstad! Det kommer att bli superbra!

Det är skönt att ha ugnen i ett eget rum. Även om man vädrar ordentligt så tycker jag att det luktar ganska mycket och känns obehagligt ett när ugnen är igång. Kanske det faktum att jag är astmatiker gör att jag är mera känslig, men jag brukar bara gå in korta stunder medan jag bränner.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

[rolnor]
2

Kul! 18m2 är fullt rimlig storlek, jag har 25m2 och då finns det mycket plats.
Har du dragit in el till ugnen?

Denna kommentar har tagits bort.
ler
2

Jag har bara 6 kvadratmeter men så är min ugn heller inte större än 16 liter, jag bränner alltid när jag inte är där, oftast om natten. Jag har ingen fläkt men om jag skulle ha haft en större ugn så var det nödvändigt. Jag gillar ditt första förslag, men, alltid ett men! Jag gillar att det är nära till vatten och avlopp där drejskivan står, klart det är ju inte långt att gå på den skissen men ändå. Allt i allt är det en fin lösning du har tänkt ut och du får nog många fina stunder där. Kanske du skulle satsa på en stor golvkavalett till skulpturerna, faktiskt lättare att stå när man skulpterar.

Clarar
0

#6: Elektriker drar in el och trefas till ugnen
Har du haft din verkstad på 25m2 länge? Något du prioriterat bort pga utrymme som du saknar?

Clarar
0

#8: Låter härligt och kreativt med 6m2.
Tack för tipset om golvkavalett, och input av förslagen. Första förslaget men med vatten som förslag 2, går ju också såklart. Då blir det drejskiva o vatten i samma del. Ska känna på det. Glasyren kan vara kvar som förslag 1 ändå tänker jag, tillsammans med ugnen.

Bo§e
1

När det är som varmast i ett ugnsrum är oftast precis när man inte är där själv…..
Och just vid den tidpunkten är det som viktigast att styrningen gör sitt jobb rätt…..

Med en billig "min-max-termometer" kan man ha koll på hur varmt det var som varmast när man brände.
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/termometrar-och-vaderstationer/digitala-termometrar/termometer-943112?gclid=EAIaIQobChMIpfyUiY7Z8gIVTNOyCh1wegc0EAQYDyABEgK6xPD_BwE&gclsrc=aw.ds

Om temperaturen överstiger 40-45°C som varmast…? Förbättra ventilationen.
Placera gärna termometern nära ugnsautomatiken….det är ju i första hand den vi vill skydda från övervärme.

Snygg och extra tydlig termometer som visar inom-/utomhustemperatur, min- och maxvärden samt tiden på dygnet. Ett CR2025-batteri ingår.
  • Redigerat 2021-08-30 18:16 av Bo§e
Clarar
0

#1: Tack Bosse. Har du denna typ av fläkt installerad? Har du då fläkten ut genom vägg eller tak? i rör eller i vägg? Jag funderar på hur fläkten ser ut på fasaden. Jag har tittat igenom manualerna, men en bild på en installerad fläkt hade hjälpt mig bättre.
(Vill inte ha någon låda på utsidan av huset.)

Bo§e
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#12: Fläktarna som jag visade i #1 sitter i många ugnsrum sedan många år, och har visat sig fungera bra.
Det kan vara smart att även koppla en liten "dimmer", så att fläkthastigheten blir reglerbar efter behov….man behöver ju inte ventilera "för fullt" hela tiden…..

Man kan leda fläktluften genom vägg eller tak som man vill, men vanligast och enklast är att installera genom vägg.

Det blir ingen låda på ytterväggen, utan bara ett litet galler.
Välj helst ett galler med lameller, som på bilden, så slipper du kallras inomhus på vintern.

Bild 2 är en kluddig skiss som visar hur enkelt man kan göra detta.

• Redigerat 2021-08-31 14:32 av Bo§e
Clarar
0

#13: vilken fin skiss, tack!