enkel stenugn
Jag har en hög "skräpstenar" och tänkte testa att sätta ihop en enkel mindre stenugn, har sett en del inspirerande videos på Youtube. :) Både runda och fyrkantiga. Min fråga är om någon kan dela med sig av ett liknande "projekt"? …samt om det är någon typ av sten man bör undvika? I högen finns minst tre olika stenar-typer, bl a marksten tror jag…se bifogad bild. Kan de funka? Undrar Med vänlig hälsning,/Maria
- Redigerat 2021-09-04 00:25 av MariaRR
Tack för snabbt svar!😊👍🏻 Jag tänkte förvisso bränna några saker gjorda av stengods, några blomkrukor och figurer, alltså inga bruksföremål. Är det OK ändå? Jag förstår att de är sköra, men skulle lergods bli mindre skört om det brändes på detta sätt? Undrar Mvh/Maria
Ja lergods blir betydligt starkare vid den temperatur som teglet klarar 1050-1080 ca. Stengodslera blir först starkt när det börjar sintra, och vid den temperaturen smälter teglet så det går ju inte.
#3: Tack för svar, tror jag måste tänka om lite här. Har ju jobbat i stengods, men bör alltså gå över till lergods för att bränna i denna enkla ugn. Har sett flera inslag på YouTube där de bränner skröjbrända föremål i liknande ugn, och jag trodde att de var stengods då de även nämner porslin här. Dessa föremål är ju framför allt för prydnad, eftersom de blir så vackra och inte kan användas som bruksföremål, men för att öka hållbarheten bör jag ändå tänka om här och övergå till lergods. Har dock sett problem med att använda både lergods och stengods i samma verkstad, men man får väl vara extremt noggrann så att lergodsrester inte kan beblandas med stengodset. Stort tack igen goda råd. :)
Skall man upp i temperatur så är också typen av ugn en begränsning, i en rund eller fyrkantig stenugn med stigande flamma kommer man aldrig upp i dom temperaturerna, en av begränsningarna är att flamman blir så lång så att den effektiva värmen inte stannar i ugnen och så blir förbränningen dålig i så enkla konstruktioner. Det finns bra böcker om ugnskonstruktion, en av dom bra är dumonts handbuch det keramikbrennöfen.
I början av 70-talet byggde jag en vedugn med stigande flamma, "på skoj"…..
Den var, mycket riktigt, ineffektiv, och oerhört svårstyrd.
Som jag minns, hade den en "hot spot" någonstans strax ovanför första etagen, och det var i stort sett hopplöst att få värmen att fördelas så pass jämnt att det blev praktiskt användbart.
Det var dock inte så svårt att få upp temperaturen inom det begränsade "heta" området….dock inte till stengodstemperatur, men en del lergods smälte, minns jag….🙂 Torde ha varit kring 1100°C…..
Om jag väntat tillräckligt länge, hade det troligen gått att gradvis flytta det "heta" området uppåt i ugnen, fast då med risk för alldeles för hög temperatur i den "undre avdelningen"….
Jag rev denna ugn ganska omgående, eftersom teglet behövdes till nästa bygge….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-09-05 13:38 av Bo§e
#5: Tack för svar, ska kolla detta! :)
Denna är rätt latjo, det är en liten ugn byggd av lera som man kan elda på en eftermiddag, kan vara nåt att kolla in.
https://www.instagram.com/p/B6KOFspAETR/?utm_source=ig_web_copy_link
Kul som en första övning, tack för tips!
Min förstarsta vedeldade rakuugn byggd av leca den swishade lätt upp i 1150 grader om jag slängde in lite för mycket ved. Men det var typ samma konstruktion som min saltugn..
(Lecan höll inte så länge)
Jag byggde också en rakuugn av Lecablock, den ugnen smälte väldigt mycket så värmen var lite för hög. Det var i början av 80 talet, fördelen med Leca är ju isolationsförmågan, man får bränna lite lugnt så kan det nog hålla ett tag.