Ugn, verkstad, brandskydd
Jag har hittat en lokal där jag tänkt göra en verkstad. Den är på 40 m2 och ligger i källaren på ett hyreshus.
Jag har funderat mycket på det här med ugnsventilation och brand.
Själva rummet där jag ska jobba och ha ugnen är ca 20 m2 och har en bra tilluftsventil, så det borde väl inte vara några problem med att ha ugnen där ifall jag ventilerat den bra med fläkt och rör ut igenom väggen. Det är öppet mot resten av lokalen också med bra ventilation i de andra rummen så totalt sätt känns det ok.
Men jag är ändå orolig för eventuell brand särskilt när det är en lokal i hyreshus på källarplan. Hur tänker ni i ett sånt här läge?
Hur ska man göra med brandvarnare och dyl.? Problemet är ju att en bränning sträcker sig över ett dygn och jag kommer ju inte vara där under tiden ifall nåt skulle hända. Känns olustigt att låta ugnen gå där när jag inte är där och har kontroll över situationen.
/Tomas
Kan ju tillägga också att jag har en Kittec 60 liters ugn.
Ja om du ställer den så långt från väggen att värmen inte påverkar eventuellt brännbart material så är det ingen fara. Även om ugnen blir varm på utsidan så kyls den ju av om luften runt omkring får flöda fritt, brandvarnare är ju frågan om vem och hur larmet kommer, kan du på något sätt få signal till dig själv så är det ju bara bra, men om hela huset skall vakna vid felsignal så blir du nog inte populär
Hej,
Med ett källarrum på 20 m², är du beroende av en god ventilation (!), och det verkar ju finnas bra förutsättningar för det, som du nämner.
Ventilation och placering
Med fungerande ventilation, och om ugnen står "luftigt" placerad (inte "inklämd" mot en vägg, och inte för nära någon annan inredning), ser jag inte att det finns någon brandfara.
"Luftigt" är nyckelordet…!
Instämmer med Ler, i #2.
Håll rumstemperaturen i schack….
Om du ventilerar så att rumstemperaturen inte överstiger 40-45° när det är som varmast, får du heller inga störningar med felvisning hos automatiken, när du bränner.
Och då är du ju också "safe", när det gäller andra störningar….
Men så har vi den mänskliga faktorn
En inte helt ovanlig orsak till brandtillbud i ugnsrum är att man "råkar" lägga något brännbart på en toppmatad ugn, och glömmer kvar det där, eller att någon annan (t.ex. ett barn) lägger något på ugnen.
Detta är en viktig punkt, där man får hålla koll…!
Brandvarnare
En vanlig brandvarnare för hemmabruk, kommer troligen att vara alltför känslig för att ha i ett ugnsrum.
Trots ventilationen, kommer det att finnas ångor i rummet, som en sådan brandvarnare "uppfattar" som rökgaser, och löser ut…
Det finns olika typer av brandvarnare, passande olika arbetsmiljöer. Hör dig för, och skaffa en passande sort, alternativt ingen alls.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-09-06 11:08 av Bo§e
#3: Tack för svar. Ja, brandvarnare kan ju bli ett problem om den ger falsklarm och det är ju ingen vits med ett traditionellt larm om jag ändå inte är där under bränningen. Såg att det finns larm med sms funktion… är det nån som använder sig av det?
Hur gör/tänker ni andra som har verkstadslokal i ett hyreshus? Är ni inte oroliga för att ugnen kan orsaka en brand eller tänker ni inte på det. Risken är ju liten men ändå.
Kaffebryggare är statistiskt sett hundratals gånger farligare än en riktigt placerad keramikugn och vem tänker på det?
#5: Jag har också min verkstad i källaren på ett bostadshus. Det är ju inte så ovanligt. Och det finns många keramikverkstäder i skolor till exempel, vilket ju vore väldigt olämpligt om ugnen i sig vore en brandfara. Om den står luftigt och man håller undan lösa föremål när den är igång, då är det inget att vara orolig för, tänker jag. Jag kör nattetid, när det passar min arbetsprocess. Då är jag mer orolig att fläkten stör dem som bor ovanpå, men hittills har de inte klagat :)
#7: Nej, ugnen i sig utgör ingen direkt brandfara, om man bara förhindrar att rummet värms upp, så att det börjar hända sekundära saker, som i sin tur kan ställa till det på olika sätt…
Ja, det är nog bäst att fläkten får vara på…..
Eventuella klagomål är ett betydligt mindre problem än de man får om man kör oventilerat….🙂
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-09-08 00:45 av Bo§e