Keramik iFokus

Keramik

Etiketterverkstadkeramik
Läst 414 ggr
Vilma.Nightraven
0

Kavla underlag

Hej!

Jag har precis börjat kavla lite men jag har inget bra underlag. Jag har en stor gips platta men den är lite för liten och ojämn. Någon som har ett tips på material som jag kan lägga på bordet och kavla ut på?

// AngelicasKeramik

AnnaLow
1

På mina kurser kavlar vi direkt på släta spånskivor vilket fungerar jättebra. Bra att tänka på att lyfta och vända på den kavlade plattan emellanåt så blir det både jämnare kavlat och det släpper lättare från skivan. Ibland har vi tyg under för att kunna lyfta bort när det är färdigkavlat (om man vill flytta på stora "sjok"). Gamla lakan är perfekta för detta och ger en fin struktur tycker jag. Lycka till!

Ulla
1

Jag har spänt upp en vaxduk med väv på baksidan på en spånplatta. Vaxet ska vara vänt ner mot skivan så att man kavlar på textilen. Den är bra för att den håller formen när den bli fuktig.
Om man kavlar stora sjok behöver man, som AnnaLow skriver, kavla på något som går att lyfta upp. Man kanske vill vända på sjoket utan att det går sönder.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Denna kommentar har tagits bort.
Glaze
2

Hej!
Jag köpte ett gammalt bord med en marmorskiva på. Skivan tog jag loss och satte fast på min arbetsbänk. Ofta kan man hitta ett sånt bord ganska billigt på loppis eller liknande.
Jag tycker den även är bra att knåda på. När jag kavlar använder jag alltid vanligt bomullstyg under, så det inte fastnar i skivan.

Ulla
0

#4: Vände du på marmorskivan så att den matta sidan kom uppåt?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Glaze
0

Nej den blanka sidan upp. Tror jag fått tipset här för många år sedan.