Bränna Terra sigillata
Hej, jag ska inom kort sätta min första ugn, variant sågspåns-bränning i en enkel mindre ugn av tegelsten med lock. Jag tänkte även testa Terra sigillata, på en del av sakerna. De är inte skröjbrända, utan bränns nu för första gången, stengods.
Det finns en uppsjö olika videos på nätet,
men jag får inte riktigt kläm på tidsförloppet.
Jag har även köpt en termometer med 30 cm sond, som jag kan mäta temperaturen med.
Funkar det så här?
Jag fyller ugnen med brännbart material varvat med några föremål, jag tänder på toppen och låter elden ta sig, bränner med halv-öppet lock under 1-2 timmar då jag även fyller på med lite bränsle, för att sedan lägga på locket och låta det hela bränna ut, det kanske tar ca 8 timmar, och sedan får det svalna till nästa dag.
Är det ungefär så det ser ut?
Vilka temperaturer handlar det om?
Jag har läst att det ex inte ska överstiga 600 grader, om man ska behålla den glansiga effekten av TS.
Har någon en tydligare bild av händelseförloppet?
Alltså vilka temperaturer?
Hur länge man ska fylla på och låta det brinna med öppen låga osv.?
Undrar /Maria :)
Det är nog lite lustiga källor du har fått uppgifter från. Jag rekommenderar att du får fatt i en bra bok och läser lite om både bränning och val av material. Stengodslera till 600 grader låter som en dålig idé.
Dessutom så är ju Terra sigillata ett tunt skikt av sintrad lera och det sintrar med garanti inte vid 600 grader. Restglöd från en brasa blir 850 grader och det är heller inte nog till sintring.
#2: Ja, det var främst detta som jag reagerade mot.
"Riktig" TS består ju av en ultra-finkornig lera som avskilts genom sedimentation, och den skall visserligen sintra tidigt, men absolut inte vid så här låga temperaturer.
Antingen handlar det om något missförstånd, eller så beskrivs något slags "fake-sigillata", kanske med tillsats av borax eller liknande…
Men då borde det ju rimligen inte kallas Terra Sigillata….
Och, om denna 600-gradersbränning är den enda bränning som godset får, blir det garanterat inte särskilt hållbart…
Ja, i likhet med #1, ställer jag mig också frågande inför källan till detta……
Men det kanske finns en förklaring….?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Det var här på forumet, ngt inlägg om att glansen försvinner ju högre temperatur, och den personen brände i röktunna som aldrig blev mer än 600 grader.
#5: Kan det ha varit jag som skrev om ett försök jag gjorde för längesedan? Sakerna var då polerade och skröjbrända,. Jag upptäckte då att glansen verkade försvinna över 850° Ingen TS på.
Det är väl mera att jämföra med Raku, som ju inte heller är särskilt högbränt.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2021-09-18 13:57 av Ulla
#6: Har försökt att hitta tråden, men det var ett inlägg där det var ngn som misslyckats (enligt egen utsago) med TS, så kommentaren gällde just glansen, att den försvinner ju högre temperaturen är. Det kan iof även ha varit ett annat forum…men jag hade noterat kommentaren eftersom jag visste att jag ville testa TS.
Att jag sitter med stengods, beror på att det är den leran jag har jobbat med…så det får bli testbränning med stengods. Min fråga var eg vilken temperatur man ska upp till, och hur snabbt el långsamt man ska elda på? Tidsförloppet om man gör en sågspånsbränning i en enkel tegelstensugn?
Jag har hittat en del beskrivningar, men där framgår inte eg själva tidsförloppet…det står ex "bränningen tar ca 8 timmar",
och inte mer detaljerat än så.
På ett annat ställe står det att man ska "..tända på och låta det brinna ner"…
Ja, sågspånsbränning av tidigare obränt gods måste få ta tid.
Samma regler som vid vanliga skröjbränningar gäller här, om inte godset skall sprängas.
Det är förstås svårt att ge exakta tidsangivelser, men det blir ett "heldagsjobb".
Om du har en pyrometer, kan den ge dig en hel del hjälp, så att temperaturen inte stiger för fort.
Håll god koll hela tiden.
Här finns ingen automatik som räddar situationen, om man skulle vända ryggen till litet för länge….
Tänk: Max 100°C/timma, upp till 600°C, och därefter kan du vara litet generösare med hastigheten, upp till sluttemperaturen.
- Redigerat 2021-09-18 15:01 av Bo§e
Det är nästan omöjligt med TS om man använder stengodslera, och att glansen skulle försvinna med stigande temperatur är helt fel, desto mer sintring som övergår till glas desto mera glans. Lergodslera har oftast större spektrum av partikelstorlek och eftersom sintringen beror till dels av kornstorleken så är det relativt lätt att ta dom minsta partiklarna från leran och göra engobe av det.
När jag läser här, får jag en känsla att det kan röra sig om ett missförstånd.
Glättad skärv kan ju tappa sin glans vid högre temperatur, men glättad skärv är ju något helt annat änn Terra Sigillata…..
?
Ja det är det ju, men man svarar på frågan och om det handlar om något annat så får vi svara på det. Men man kan i varje fall konstatera att stengodslera som gjorts till Terra sigillata och blivit bränd till 600 grader inte blir det som beskrivs i frågan. Är det däremot en primitiv svartbränning med glättad skärv så går det bra som beskrivits, personligen skulle jag börja bränningen på ett lite mera försiktigt sätt och starta med torrt gräs, papper så temperaturen inte kommer för snabbt.
Tack för bra råd, det var precis det jag var ute efter…hur man skulle driva upp temperaturen. Inga problem att det tar tid, ser fram mot det! Tack igen! :)
Jag använder mig av Terra sigillata gjord på piplera.
Den kan jag skröjbränna till 980 grader utan att glansen försvinner.
#13 men som sagt så försvinner glansen inte vid stigande temperatur om vi nu pratar om Terra sigillata!
- Redigerat 2021-09-22 14:58 av ler
#14: Ok. Är det kanske så att 'terra sig' används som benämning på lite olika saker? Eller att det inte används korrekt?
Det jag använder är en 'enkel' variant (författarens benämning) med piplera, vatten och 'water glass) som får stå och sedan använder jag mig av det översta skiktet. Detta penslar jag på krukorna när de är torra men inte brända.
Har en amerikansk bok där det sägs att om man bränner högre än 'cone 08' (983 grader) så förlorar man glansen (the sheen) på både terra sig och polering (burnish).
Det är nog så att Terra sigillata med tiden har blivit ett allt spretigare begrepp (#10 och #15), och som kan stå för allt möjligt ….
Det är ju ett tjusigt namn…..🙂
#14: Just precis…..
- Redigerat 2021-09-22 17:48 av Bo§e