Keramik iFokus

Keramik

Läst 304 ggr
Jill000
0

Glasyrbränning.

Jag har börjat jobba lite med lergods, engober och glasyrer, vilket jag inte gjort på länge.

Jag har tre olika lergodsleror, en vit, gul och röd.

Den vita och röda leran har rek. bränntemperatur på 1000-1150 C.
Den gula har en rek. bränntemperatur på 1000-1060 C.

Jag undrar är det ok att glasyrbränna alla lerorna samtidigt på 1060 tex eller finns det en fördel med att bränna den gula för sig själv på en lägre temperatur?

Hur ska jag tänka?

bjorn.lindberg
1

Rent generellt, ju högre du bränner desto hårdare blir grejorna. Men jag hade provat 1060 och sett hur det ser ut, funkar det så funkar det.

Bo§e
1

Om maxtempteraturen för den gula leran anges till 1060°C, menas lerans absoluta smärtgräns, och inte rekommenderad bränntemperatur.

Och, sådana blåleror har en väldigt kort sintringsintervall, dvs de "varnar" inte, utan smälter plötsligt, med skador på plattor och ugn.

Och temperaturen mäts ju på bara ett ställe i ugnen, vilket innebär att man inte vet exakt hur värmen är fördelad i resten av ugnskammaren.

1040-1050°C är en vettigare bränntemperatur om du vill vara på den säkra sidan.
Och där kan du bränna de andra lerorna också….allt måste inte "maxas upp" för att bli bra…

Om du ändå bränner till 1060°C, och något händer, läs då detta en gång till…..😬🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-09-22 17:20 av Bo§e
Jill000
0

#2: Aha, ok då förstår jag. Tittade lite nogrannare i katalogen (Cebex) och då ser jag att i texten står det rek. bränntemperatur 1000-1060 men i rutan ovanför så står det max 1060. Man lär så länge man lever!

Tack för ditt svar, då kan jag köra alla lerorna i den lägre temperaturen. :)

ler
1

Det finns en annan grund mera till att skruva ner på temperaturen till den gula, när den är på maximal temp så reagerar dom flesta glasyrer våldsamt på leran och det blir ett trist resultat.

Jill000
0

#4: Ok. Tack!