Spark till el
Är det någon här som sitter på en smart lösning hur man kan bygga om sin sparkdrejskiva till el?
Jag har sett lösningar på det, oklart hur bra de funkar, men det verkar hyfsat enkelt:
Med den typen av lösning kör motorn på konstant hastighet och du behöver trycka på pedalen när du vill ha mer fart. Problemet är att det kommer rycka lite i skivan när du ger mer fast. Men om man hänger upp motorn med rimlig fjädring så kan man nog träna sitt muskelminne att ge precis lagom hastighet när du trampar på pedalen. Om du också planerar var motorn sitter så borde den inte komma i vägen så att du kan sparka på skivan också. Jag föreställer mig att du vill ha motorn mest för att centrera större klumpar och sparka för finliret?
Hur som helst, intressant projekt, vill gärna se hur det blir om du kommer till skott och gör konverteringen.
- Redigerat 2021-09-22 17:17 av bjorn.lindberg
#1: Ja, det är en av flera välkända metoder.
Jag har också sett en liknande variant, men med en lång rem runt svänghjulet, och där motorns hastighet reglerades steglöst med en liten ratt.
(Gissa om den ratten blir lerig….🙂….)
Jag konfronterades en gång med en drejskiva som bara hade två hastigheter: Stopp - långsam - snabb.
Det är inget jag vill rekommendera, men det gick faktiskt att vänja sig hyfsat även med det….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-09-22 17:40 av Bo§e
#1 Mor som är 89 år har fortfarande kvar drejskivan som är säkert 60 år gammal med 100 kg bly fast satt på spark svänghjulet inunder och kan gasa med motorn när det behövs annars som vanligt spark skiva. Hon jobbar på fortfarande men inte med drejning längre .
#2: Ja precis, det finns flera varianter. Det jag tänker kan vara fördelen här; är att den fungerar lite som kopplingen på en bil. Du kan slira på kopplingen och krypköra skivan (tänker jag i vart fall, vet inte om det faktiskt fungerar). Har varit sugen på att bygga en sån skiva så att man kan får det bästa från sparkskiva och el-skiva kombinerat.
- Redigerat 2021-09-23 11:42 av bjorn.lindberg