Keramik iFokus

Keramik

Läst 731 ggr
[rolnor]
3

Kul teknik

Den här kvinnan skapar en form av tyg som hon fyller med flytande lera, sen häller hon ut överskottet och bränner formen med leran som blivit kvar på insidan. Tyget brinner upp och lämnar det brända lerföremålet. Ser kanske mest kul ut egentligen men det var helt nytt för mej.
https://www.dezeen.com/2011/07/21/alice-by-rachel-boxnboim/

Bo§e
1

Ser kul ut…!
Funderar på om hon hänger föremålen upp och ner för torkning, så att inte tyngdkraften ställer till det….?…eller snarare för att få hjälp av tyngdkraften, för att få någorlunda resliga former…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Eva Sigge
0

#0: Tusen tack !
Nu fick jag mycket att fundera på , är f.d textillärare och har massor med tyg som jag inte vet vad jag ska ha till.
Så smart då kan jag skapa i lera samtidigt som jag gör mig av med tygerna. Toppen !

Eva Sigge
0

#1: Jo, du har rätt det är lite att fundera på!

Kärret
0

#0: otroligt vad en del är kreativa o kommer på idéer! Jag blir sugen att testa…..

Sindri
0

Tyget borde brinna upp, men ser ju ut att vara kvar? Eller hur har hon annars fått färgerna?

Bo§e
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Färgerna är ganska ljusa och "pastelliga", vilket pekar mot att leran är infärgad med färgkroppar, och oglaserad.
Ser ut så……

Insidan kan förstås vara glaserad.

• Redigerat 2021-09-23 23:23 av Bo§e
[rolnor]
1

Det går nog att göra mycket tunna saker om man vill det. Ja, det är nog noga med tekniken och även val av tyg, det bör väl vara styvt på något sätt? Har inte sökt så mycket, kanske finns demonstration på youtube?

Eva Sigge
0

#7: Jag tänker att det svåraste måste vara när man ska hälla ut den flytande leran, så man inte förstör formen.
Har sytt ett prov…
Har ett svagt minne av att jag har läst någonstans att ställmedel har den verkan på lera att den ska torka snabbare, vet att det inte låter sant. Någon mer som har hört det? Konstigt för det fungerar ju precis, eller nästan tvärtom i glasyrer.

Bo§e
1

#8: Att ställmedel för gjutlera får leran att torka snabbare är på sätt och vis sant.
Det kan få lera att stelna snabbare, under rätt omständigheter.

Jag antar att vi nu pratar om ställmedel för gjutlera.

En sådan "deflocculator" gör att leran kan tillsättas en mindre vattenmängd för att åstadkomma en viss konsistens.

Och om leran innehåller mindre vatten, avdunstar det givetvis snabbare än en större mängd vatten i samma lera….

I gjutsammanhang är det givetvis fördelaktigt att leran antar fast form snabbare (och släpper från formen), och dessutom inte blöter ner formen för mycket.
Därav detta ställmedel (deflocculator).

Ja, varför inte använda gjutlera till sådana här textilexperiment…?
Att vattnet avgår snabbare (för att vattenmängden är mindre), borde ju underlätta även här…..

(Ställmedel för glasyr är däremot något helt annat)

• Redigerat 2021-09-24 09:46 av Bo§e
Bo§e
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#7: Tyget bör nog vara både tjockt och glest på samma gång, för att det skall kunna absorbera så mycket lera som möjligt.
Så att föremålet hänger samman som en enhet, även när tyget har brunnit upp.
Man vill ju inte ha en hög med "småfragment"….

Kan tänka mig att det går att stoppa ner tygstycket i en hink med lerslamma eller gjutlera, röra om ordentligt som om det vore en tvättgryta, och sedan hänga upp det lerindränkta tyget på något slags ställning, eller över en piedestal (så att det blir ett "kärl"), och sedan inte röra det förrän det är torrt…

Skissen visar hur man skulle kunna börja testa den här tekniken…..

• Redigerat 2021-09-24 10:22 av Bo§e
Eva Sigge
0

Låter spännande, säkert ett bra sätt att prova på. Men jag ska " alltid " krångla till mitt första försök…
Såg på videon att de sydde små figurer, då måste de ju hänga upp och ner tills leran stelnat så pass att det går att ta i den utan att det sjunker ihop. Frågan är om det gör det innan allt har stelnat. Utan någon stödform.
Oj, mycket att tänka på…

Eva Sigge
0

Var nere i källaren och kollade om jag hade Deflocculator. Men det hette Kerraflux, någon som vet vad det är?

Bo§e
0

Dolaflux av olika graderingar, och Giessfix, är vanliga sorter, men Kerraflux har jag aldrig hört talas om.
Vem kan ha sålt det…?

Doseringsinfo vore bra.

Hur som helst skall man tillsätta litet deflocculator till det vatten som leran blandas ut i.
Och då går det åt en mindre mängd än om det vore "vanligt" vatten….

En ren chansning (!), om du vill prova "Kerraflux":
Testa med att lösa ca 8-10 gram K per liter vatten.
Därefter tillsätter du lera, tills du får önskad konsistens.

• Redigerat 2021-09-24 12:05 av Bo§e
Eva Sigge
0

#13: Tack, vad vågar jag prova. Fick det av Claes Thells dotter, så förmodligen har det använts i Höganäs. Han jobbade där.

Eva Sigge
0

Ursäkta det ska vara ,det vågar jag…

M v h Eva Sigge

Bo§e
0

Hmm….nu vill jag inte trassla till det, men du menar väl inte Ceraflux…..???

För i så fall är det inte alls någon deflocculant, utan en blyfritta……
https://digitalfire.com/material/ceraflux

Bara som en dubbelkoll……🙂

Alternate names: Lead alumina bisilicate - Digitalfire Reference Library (no ads)
  • Redigerat 2021-09-24 14:40 av Bo§e
Eva Sigge
0

Hmmm, jag misstänker att det är det, det är skrivit på en etikett, skulle tro att de har stavat fel helt enkelt, keraflux.
Låter som det inte får användas idag, eller vågar man det om det inte är bruksföremål?
Jag testar nog med uppslammad gammal lera. Har visserligen gjutlera som har blivit lite för tjock, tror jag kan lösa det med lite vatten. Eller kanske jag borde ha något annat.
Tack, för att du gjorde mig uppmärksam på det innan jag hann börja, tog mig en liten svamprunda istället.

M v h Eva Sigge

Eva Sigge
0

#17: Jag kanske borde köpa Dolaflux eller Giessfix till min gjutlera. Förmodar att jag även ska använda det till gjutmassan jag har i pulverform också. Fick en stor hink oöppnad av Thells dotter.

Bo§e
0

#17: Ceraflux är en blybisilikatfritta, och det går säkert att få fram en vacker blyglasyr på basis av den.
Men inte till bruksgods…!

#18: Vad heter gjutmassan som du fick…? Om den är namngiven, kanske det går att få fram ett konkret recept för den, baserat på Dolaflux B, Dolaflux SP, eller Giessfix. Det skulle underlätta.
Annars får man testa sig fram…..

Eva Sigge
0

#19:Den heter: Torr gjutlera 51420 , vägde spannen ca 25kg. Låter som det kan bli ganska mycket lera.

Kul att man kan använda frittan, jag gör mycket skulpturer.

M v h Eva Sigge

ler
0

CERAFLUX N200L är ett natriumfältspat, så namnet finns i olika sammanhang. Nog bäst att göra små bränn prov.

Bo§e
1

#20: Aha…51420. Det är den välkända stengodsgjutleran "1766", som fanns under många år.
Då blir det ganska enkelt.

Gör så här:

Ställmedelsmix:
Ta en flaska med skruvkork och fyll den med 6 dl vatten.
I flaskan löser du:
Giessfix 162: 100 gram
och
Dolaflux B: 50 gram.

Du har nu en ställmedelsblandning som kommer att räcka ett tag.

------------------------------------------------------

Vi räknar på en 10 kg sats med 1766 pulver:

Mät upp 3,8 - 3,9 liter vatten.
I vattnet tillsätter du 100 gram (ja, den skall vägas) av ställmedelsmixen som du gjorde tidigare. Blanda.

Nu tillsätter du leran.
Tillsätt lerpulvret succesivt under omrörning och "känn efter". Om konsistensen blir "ok" redan innan du tillsatt alla 10 kilon, stoppa där och var nöjd. Om inte, fortsätt tillsätta lera tills du är nöjd med konsistensen.
Låt gjutslamman stå och mogna, gärna till nästa dag, innan du använder den.

• Redigerat 2021-09-24 17:33 av Bo§e
Bo§e
0

#21: Ok, så namnet Ceraflux är övergripande, och kan också stå för en fältspat…..Tack för info, Ler…!
Ja, då är det bäst att testbränna.
Blyfrittan smälter redan kring 800°C, så du märker snart om det är den eller inte…..

• Redigerat 2021-09-24 17:38 av Bo§e
Eva Sigge
0

Tack, så mycket, Bosse och Ler ! Har skrivit ut det, så jag har det när jag har använt den färdigblandade gjutleran.

Då borde jag kunna testa blyfrittan i Raku, på ett prov.

M v h Eva Sigge

ler
1

Eller så lägger du en knivspets av det på en liten lerplatta i skröjbfännkngen så ser du. Onödigt att testa på färdigt gods.

Eva Sigge
0

#25: Tack, Ler, det var smart!

M v h Eva Sigge

ler
0

Oj det var den mest underliga sätt att skriva skröjbränning på som det blev, stavkontrollen är inte alltid min vän.

[rolnor]
0

Jag tror hon fyller tygformen med flytande lera och låter det stå ett tag för att skapa en beläggning på insidan sen häller ut. Det kräver nog att tyget är lite styvt, som filt nästan? Om man doppar hela formen sen bränner blir det ju ett tomrum inuti väggarna där tyget var. Det behöver ju inte vara negativt men blir annorlunda. Då får man inte ett avtryck av tyget på utsidan som man ser på hennes bilder.

ler
0

Man kan ju också lägga ett stycke tyg plant på ett bord och gjuta på lera, låta torka tills det går att bearbeta och så forma det man nu önskar, det är ju ingen precision på grejorna så det borde funka.