Fråga om glas & porslinspennor
Hej,
Har en fråga: Jag tillverkar skålar och muggar i keramik, jag vill signera under godsen med glas & porslinspennor. Såhär står det om dessa pennor,
"Färgen är väderbeständig och vattenfast. Innan du målar, se till att ytan är ren och dammfri. Låt färgen torka i 4 timmar efter målning. Härdas sedan i ej förvärmd ugn i 160°C i 90 min. Går att diska i maskin efter härdning"
Kan man signera med dessa pennor efter skröjbränning? För efter skröj så glaserar jag och då sätts ugnen på ca 1000grader. Tål färgen från porslinspennan den höga temperaturen? Det blir för mycket jobb om jag ska bränna en 3:dje omgång i 160 grader bara för signeringen.
Tacksam för svar : )
Mvh
Det verkar som om dessa pennor tillhör kategorin som ibland kallas "organiska färger", som t.ex. den här:
https://panduro.com/sv-se/produkter/mala-rita/farg/glasfarger/vitrea-glasfarg-basic-6x20ml-249564?gclid=EAIaIQobChMI7rvYhvSc8wIVAdmyCh2UaQohEAQYASABEgI2hPD_BwE#fo_c=3245&fo_k=4c000920c8baa54351cab4c20d337a3d&fo_s=gplase
Och de tål tyvärr inte några högre temperaturer….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Nej det är inte en keramisk färg så det går inte. Men det finns underglasyr pennor som kan användas. Se på hobbyceram
#2: Tack för svar vad tror du om dessa pennor
Jag är såpass ny därav min osäkerhet. Tycker inte det fanns tillräckligt med info om pennorna på sidan.
Tack på förhand!
#1: #2: Tack för svar vad tror du om dessa pennor
Jag är såpass ny därav min osäkerhet. Tycker inte det fanns tillräckligt med info om pennorna på sidan.
Tack på förhand!
SEYG du har ett PM
Svårt att säga, underligt att det inte står något om temperatur