Stengodsglasyr
Hej är det någon som har lösningen på mitt problem med en vit stengodsglasyr som spricker redan när den torkat…FÖRE bränning.
Innehåller den bentonit (som ställmedel)…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
En del glasyrer får sprickor om man lägger på dem tjockt. Om glasyren inte är för tjock kan man stryka ut sprickorna med ett finger. Det brukar funka.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#1Tack snälla för svar. Jag har tvättat bort glasyren och gör ett nytt försök med tunnare glasyr.
En vanlig anledning till att glasyren spricker är för att den innehåller för mycket vatten relativt vad godset kan absorbera. Om godset inte kan suga upp allt vatten i glasyren så lufttorkar glasyern och spricker.
Det finns ett gäng anledningar till att det händer:
Glasyren är för tjockt glaserad.
Du har glaserat insidan på tex. en mugg men inte låtit muggen torka innan du glaserar utsidan. Godset är mättat med vatten och kan inte suga i sig mer vatten från glasyren på utsidan.
Godset är för tunnt. Har en kollega som hade detta problemet. Hon hade blivit bättre på att göra tunna grejor och nu gick det inte att glasera dem längre trots att det funkade fin fint förut med samma lera, skröj temperatur och glasyr. De gamla grejorna var tjockar och kunde absorbera mer vatten.
Det finns fler anlednignar till att glasyrer spricker när de torkar men de är lite mer esoteriska och kanske inte lika vanliga. Jag antar att du har använt glasyren förut och inte har receptet på det?
Tack snälla för alla tips och råd!!
Ja jag har använt denna glasyr förut och nu lagt ner mycket möda på att röra upp den, sila den mm. Inköpt i Sevilla då jag bor i Portugal. Tror kanske att du Björn har rätt att mina alster blivit tunnare….. får experimentera lite. Det är ju det som är spänningen med keramik. Ingenting är skrivet i sten.
Tunnare gods=snabbare glasering