Multistick, funkar det till alla ugnar?
Jag undrar om en automatik med multistickkontakt alltid funkar för alla ugnar?
Nej, det har aldrig funnits någon riktig standard.
Nabertherm använde under många år Harting 15D, så den har många sett.
Den har också funnits på andra ugnsfabrikat som använt styrningar från Nabertherm eller Hermes.
En annan vanlig typ är Harting 7D, som har tillämpats av flera ugnstillverkare som använder styrningar från Bentrup.
Scandiaovnen har använt en egen (rund) multistick, där de egna styrningarna använts.
Cerama har haft en helt egen (rund) multistick på många av sina ugnar.
De ugnar från Kilns & Furnaces Ltd som såldes av Chematex ("CF", "CFT" och "CFL"-ugnarna), och de toppmatade, som använde styrningar från Jensen, hade en helt egen typ av multistick.
Så det gäller att hålla koll på kopplingen när man byter styrning mellan ugnar av olika märken……
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-10-09 19:40 av Bo§e
Tusen tack Bosse!
Vet inte om jag tolkade din fråga rätt, men ovanstående gäller i alla fall själva multistickarna.
Om jag omtolkar din fråga, att gälla "om alla styrningar kan användas på alla ugnar", så är svaret: Javisst, men med vissa förbehåll.
Mätsystemet är förstås "nummer ett".
Ugnen måste ha en givare och givarkabel som är kompatibel med den nya styrningen.
En annan viktig faktor är om ugnens kontaktor har samma spolspänning som den nya styrningen.
De flesta moderna styrningar ger 230V signalspänning, men vissa äldre ugnar kan ha kontaktorer med 24V signalspänning….för att undvika "stekt kontaktor", måste man alltså kontrollera detta redan från början.
En annan sak är multisticken på den nya styrningen.
Det är rekommendabelt att behålla den intakt, och i stället byta honkontakten på ugnen till den nya sorten.
Orsak: Det är brukligt att garantin på den nya styrningen upphör, i samma ögonblick som man knipsar av originalmultisticken och försöker montera "något annat" i ändan på kabeln…
Och det är ju onödigt….
- Redigerat 2021-10-10 14:11 av Bo§e
Oj, bra info! Om det sitter likadan kontakt på två olika automatiker i original, ska dom då gå att använda till alla ugnar med motsvarande honkontakt? Som jag uppfattar det du skriver så har dom olika standardena också olika utformade kontakter, eller?
I stort sett är det så, men det finns några irriterande undantag:
Begagnade TC323 får man se upp litet med.
De brukar ha den klassiska "Bentrupsticken" Harting 7D, men de TC323 som från början är sålda med ugnar av fabrikat PICA, har annorlunda placerade stift invändigt, och är därför inte kompatibla med ugnar av andra fabrikat, om man inte ändrar kopplingen.
Och de TC323 som suttit på PICA glasfusingugnar, kan vara ställda på Typ "K" mätsystem, vilket kan få katastrofala följder om man inte kollar upp…
Nabertherm ändrade vid ett tillfälle ett stifts placering i sin Harting 15D-stick .
Leder dock inte till någon katastrof, utan fungerar, eller fungerar inte. En fackman får flytta på stiftet om det behövs.
- Redigerat 2021-10-11 08:05 av Bo§e
Intressant, jag testade en Nabertherm c30 i min utermugn och det fungerade inte, den var stendöd. Den Naber automatiken funkade bra i en annan ugn. Kanske finns där en förklaring.
Ja, det berodde troligen på just den lilla ändringen.