Keramik iFokus

Keramik

Läst 498 ggr
Malenalu
0

Hjälp!!! Glasyrbränning

HJÄLP!!! Startade en glasyrugn kl 21 i går kväll med topptemp 1200°. När jag kollade ugnen nyss, efter 12 timmar, stod termostaten och stampade i segment 2 på 1020° 😔. Vad har jag att vänta??? (stängde förstås av automatiken). Vad kan det vara för fel???

[rolnor]
1

Om det är ett fast program är väl något trasigt, har du programerat själv kan du ha lagt in för långsam tempökning eller för långt förstasaegment. Det går nog bränna om sakerna.

bjorn.lindberg
1

#0: Får du några errors på kontrollern? Vet inte vad du har för automatik, men den vi brukade använda, en Bentrup, hade error A4 som betydde att ugnen inte blev varm snabbt nog, typiskt för att elementen var av nånstans.

[rolnor]
1

Om elementen är slitna så brukar det gå långsamt, moderna automatiker bryter bränningen då så, som sagt, vad har du för automatik?

Bo§e
1

Om den står och "stampar" vid 1020°C, tolkar jag det som att programmet säger åt den att göra så.
Och det kan ju bero på olika saker, t.ex. felprogrammering, eller programfel.

Om den inte "stampar" utan bara kämpar på, brukar de flesta ugnar nå litet högre än 1020° innan temp.stegringen stannar av, oftast mellan 1100 och 1200°C (t.ex. vid elementbrott eller om en säkring går)
Och då kommer till slut ett felmeddelande, som nämns i #2.

Så….frågan är om den står och "tickar" på ett "medvetet sätt" vid 1020°C, eller om den surrar kontinuerligt och bara kämpar……?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-10-16 14:50 av Bo§e
[rolnor]
1

Som sagt, det beror ju på hur modern automatiken är, en gammal analog ger knappast ett femeddelande.

Bo§e
1

#5: Så är det ju, men vi måste i alla fall veta om ugnen står och "tickar" vid 1020°C, eller om den surrar kontinuerligt och försöker komma vidare.
Det måste vi ha svar på innan det går att göra en rationell felsökning som inte leder på avvägar…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2021-10-16 15:21 av Bo§e
[rolnor]
1

Jo, det står ju att den står på segment 2 och då rör det sej väl om en modern digital så det borde ju komma felmeddelande om inte automatiken självt gått sönder eller är felprogrammerad. Ja, nu upprepar jag vad som skrivits redan.

Malenalu
0

#7: Tack för era svar och reflektioner! Jag tror att felet vara att den tredje fasen var utslagen pga för hög belastning (om ni förstår vad en el-amatör menar). Hade även igång elelement och det blev nog för hög belastning.

Nu har jag kört ugnen tom (passade på att sätta käglor) och med elementen avstängda och det verkar ha funkat.