Dreja på SVT
Kollade avsnittet med Stefan Andersson, har ger ett väldigt seriöst intryck, fokuserad och lugn, metodisk. Han var väl moderator här ett tag? Han gör väldigt fina saker, spännande, bra idé att tillverka bordsporslin till lyxrestauranger, säkert lukrativt. Ika brände Raku i avsnittet också och hennes arbetsglädje är så rolig att se, sakerna blev jättefina också.
Ja det var kul att se. Men jag undrar vad kriterierna var för deltagandet? Jag gillade också Kennet Williamsson och kvinnan från Mexiko som jag inte kommer ihåg namnet på. Hon hade ett så fint förhållande till leran, och vilka resultat! Inte lätt det hon håller på med.
Det är flera kriterier för att vara med säkert, att man vill och har tid, att man är mer eller mindre känd, att det man gör representerar en gren av keramiken, att man funkar åtminstone skapligt i rutan etc.
Det som slår mej är att man visar mycket lite av vad keramikerna själva producerar bitvis, det vore kul sett mer av Stefan A. fina matkärl t.ex.
Såg nu avsnitt 6 och där var just en superdrejare, Eric Landon, helt otrolig. Lite synd att han inte drejade nån sån riktigt stor hög grej men det tycks vara genomgående i serien att man inte fokuserar på keramikernas verk så mycket. Den "klappa" teknik som Nina visade har jag använt för att forma riktigt stora saker jag drejat i delar och sammanfogat, kul!
Nu har jag tittat på nästan alla avsnitt (försöker hålla mig lite, så att de ska räcka längre 😊) och jag gillar att det är mest fokus på skapandet, inte så mycket på resultaten. Jag tror att det inspirerar fler, än om de skickliga keramikernas verk stod i centrum.
Det är också roligt att vi får se så många tekniker. Lite dumt att serien heter Dreja, men det kanske lockar fler tittare – det brukar ju vara drejning som fascinerar de oinsatta. Och som nio av tio utgår ifrån att jag ägnar mig åt när jag säger att jag är keramiker, för man känner inte till andra sätt att skapa i lera. Det kanske den här serien kan råda lite bot på 😊
Jo, det tror jag också, det funkar bra visa mer själva skapandet om man vill inspirera. Jag hade gärna sett mer verk men jag har ju redan sett teknikerna.
Hoppas Ika tar hand om sej, hon ser blek och lite osund ut?
Ika är lite slarvig med sina avslut, det kunde hon förbättra, hon verkar inte förstå hur viktigt det är med en fin kant upptill.
Man kan nog starta en stor kursgård med keramiktema och livnära sej bra på det, intresset verkar enormt.
#1: Hon heter Anabeli Bracatio.
#6: förlåt Brancusi ska det vara
Tack, skall försöka komma ihåg namnet, hon var jättekul att se
#0: Ja han är seriös, men det är väl alla som deltar i serien. Han har ett fint förhållningssätt till både lera och elever. Jag hade förmånen att vara med på en sommarkurs på Leksands folkhögskola där han var kursledare. Vi var inbjudna till hans hem där han visade sin imponerande ugn :)