Limma fast del innan glasering
Hej polkadot!
Det är nog svårt att få det fint när det redan är skröjat. Tror att det bästa är att glasera och bränna delarna för sig och sedan limma ihop dem efteråt. Jag har någon gång lyckats att limma fast lösa delar med glasyr, men då får det inte finnas risk för att den lösa delen ramlar av när glasyren smälter. Här ser det ut som om den skulle kunna göra det eftersom benet sitter litet på sidan.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Det här är en chansning, men eftersom det är en "trebening" kanske det går.
Lägg en liten droppe epoxylim vid den röda pricken, sätt samman delarna, och låt härda.
Nu är föremålet hanterbart.
Lägg nu ganska generöst med glasyr över skarven.
Sätt in föremålet i ugnen.
Tack vare att föremålet har 3 ben, kommer det förhoppningsvis att stå kvar genom bränningen, även när epoxylimmet brunnit upp….
För säkerhets skull, ställ föremålet mitt på sättplattan, så att inget kan falla mot ugnselementen, OM det värsta skulle hända…!
Och strö gärna litet sand eller chamotte på sättplattan, eller använd din sämsta platta.
Obs! Detta är inget "säkert" tips, så skyll nu inte på mig om det misslyckas…🙂
Ullas tips (#1) är mycket säkrare….!
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2021-11-02 12:47 av Bo§e
Hur stadigt står krukan utan lim trots ett brutet ben? Om det redan då känns stadigt så borde Bosses tips funka.
Lycka till (och tala gärna om för oss hur det gick 😊).
_
_
Jag fick ett tips att det ska finnas ett lim som tål 1250°C. Limmet säljs bl a av Sintring i Uppsala (det var han som tipsade). Ingenting som jag har hört talas om eller testat, men det kan vara värt att ta reda på mera.
Någon som vet hur det används?
_
_
#4: Ja, det gäller bara att limmet inte är för tjockt och "cementartat", för då förlorar man lätt passformen i fogen….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Jag tycker att transparent silikon fungerar bra
Tack för alla förslag! Nu har jag lite att prova. 😀
AMACO Bisque Fix?
Funkar upp till 1305°C
- Redigerat 2021-11-23 18:46 av HannaSkott
Det finns reparations kitt att köpa som klarar upp till 1250 grader.