Keramik iFokus

Keramik

Etikettkeramikugn
Läst 448 ggr
Tillvara
2021-11-29 00:04
0

Trasig ”givare” tips på lösning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Min ugn gick sönder idag, fick felmeddelande och ser att ”givaren” är av.

Börjat glasyrkurs på distans ska bränna hemma parallellt och är beroende av hitta lösning…

Det är en gammal ugn, har bytt den en gång tidigare. Nu är han pensionerad och finns inte kvar. Vet inte vart jag ska ta vägen nu.

Minns att han också sa det fanns två sorters (kan heta K något).

Tacksam på tips vart jag ska ta vägen?

ler
2021-11-29 00:09
0

Svarade på den gamla tråden

Tillvara
2021-11-29 00:25
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Tack ler… lägger in det här, så bra tips!
”Du kan ju börja med att berätta vilket fabrikat det är på ugnen, vilken temperatur du bränner på och vilken styrtavla det är?
Ser ut som en K givare för låg temperatur, men vart är skyddsröret till givaren? Dom håller betydligt lägre med skydd än utan eftersom ångorna från glasyren sliter en hel del på sådana termoelement.”

Fotade av ugnen en Evenheat om jag minns rätt. Bentrup TC40 som styrenhet.

Brände 1245, 240 graders stegring, 20 minuter utjämning.

Kan röret ”hoppat” in steg för steg? Tänker om det låg mer skyddat. När du säger det så är det givet, att det rör på metallen.

Vad bra att du tror på K givare, är så säker på det nu. Viste inte att de låg lägre… hänger TC 40 ihop med den givaren? Går det byta till den andra eller är det i själva ugnen.

Minns inte ens hur han gjorde, satt med…

Tillvara
2021-11-29 00:55
0

#2: hur, vart, när, på vilket, sätt…

Är och sjuk i postcovid, en del av det att hjärnan inte funkar som den ska och intryck från syn, hörsel och sedan tröttheten och stress/press är sämst…

…hade hoppats att jag kunde glida fram i glasyrernas värd (startade på glasyrkurs med Maria) och slår på patrull hela tiden och frustration. Så när ugnen inte är funktionellt - blir inte bra; försöker andas, ta hjälp av er …

[cbhank]
2021-11-29 06:35
1

Man kan kolla i styrenheten vilken typ termocouple är inställd, bifogar manualen. Se sida 13 att kolla parametrar. I mitt fall var det

Type of thermocouple = 0; Type S

Tror om del är typ K skall det stå istället ”2” i inställning #0.

• Redigerat 2021-11-29 06:41 av [cbhank]
Bo§e
2021-11-29 12:44
0

#4: Ja, det är viktigt att ta reda på.

En annan fråga:
Har ugnen fungerat tidigare, med den givaren och den styrningen….?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Sintring
2021-11-29 19:00
2

#2 och #3
Tillvara,
eftersom du tar så bra bilder tycker jag att du tar en bild på baksidan av automatiken TC40
På baksidan ska det sitta en etikett som talar om för vilket termoelement den är kalibrerad

Textraden på etiketten som är intressant börjar med
TC40

ler
2021-11-29 19:40
2

Undrar jag om det bästa inte skulle vara en ny styrtavla och nytt termoelement av typ S som klarar stengodstemperatur, finns relativt billiga och enkla nya sådana. Som är mycket driftsäkra

[cbhank]
2021-11-29 20:20
2

#7: S-typ termoelement finns på AliExpress, flera längder till rätt förmånliga priser under 200:- inkl frakt. Jag har köpt såna från Wish och Banggood förut, haft helt OK resultat med dem. Jag vet dock att dom är väldigt dyra om man köper från kända leverantörer.

Bo§e
2021-11-29 20:33
1

Vi vet inte än hur det ligger till med givare och styrning, och det måste redas ut innan det går att komma längre.

Anta att styrningen är av S-typ, och givaren är K……då skulle displayen visa 1300°C redan när den verkliga temperaturen i ugnen är ca 320°C…!
En heltokig kombination m.a.o. som inte går att använda alls…men som torde gå lätt att konstatera.

Vid ett omvänt förhållande (dvs S-givare och K-styrning), slutar det med en oundviklig "härdsmälta", eftersom styrningen får fel signaler. Inte ens styrningens säkerhetsfunktioner hjälper i ett sådant fall, eftersom den är "desinformerad"…
Det är m.a.o. förenat med en stor risk att "tro" att ugnen behöver en S-givare, utan att kolla vilket mätsystem styrningen är ställd på.
Här måste man veta…!

• Redigerat 2021-11-29 20:52 av Bo§e
Bo§e
2021-11-29 20:43
2

#6: Bra idé att kolla detta, men tänk om styrningen är "mixtrad med" för att passa K-givaren…..????
Och följdfrågan blir i så fall vilken kompensationskabel som då sitter där…..om det då är en S-kabel, blir det inte riktigt rätt i alla fall…..

Ja, det finns en serie frågor som måste besvaras innan vi kan gå vidare och få allt rätt….

• Redigerat 2021-11-29 20:46 av Bo§e
[cbhank]
2021-11-29 20:52
1

#10: Men även om det är tryckt på baksidan betyder inte att den är inställd för S. Man behöver gå in och kolla inställningen i själva styrningsapparaten att vara säker.

Bo§e
2021-11-29 20:54
1

#11: Jo, det var just det jag nämnde i #10.
Det går inte att lita 100%-igt på etiketten.

• Redigerat 2021-11-29 20:56 av Bo§e
[cbhank]
2021-11-29 20:57
1

#12: Ah ok, jag förstod inte termen ”mixtrad med”.

Bo§e
2021-11-29 21:01
2

#13: Ja, det är en term som jag under väldigt lång tid blivit oerhört bekant med…
🙂🙂🙂

ler
2021-11-29 21:58
1

Ja det går så klart inte, det jag menade var att byta ut allt till en S lösning

Bo§e
2021-11-30 00:02
1

Om vi vänder på steken:

Tillvara nämner i #1: "Min ugn gick sönder idag".
Betyder det att ugnen fungerat fram till dess..?

I så fall kanske TC40:an faktiskt ÄR ställd på "K", och att det bara behövs en ny K-givare för att allt skall fungera igen (???)

Ett K-system är olämpligt för stengodsbränning, eftersom en K-givare inte håller länge i de temperaturerna.
Kanske därför den brann av nu….?

Tillvara, bränner du lergods eller stengods…? Och fungerade ugnen ända fram till nyligen, med den givaren…?

Tillvara
2021-12-09 00:27
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Jag har bränt stengods, då jag trodde maxtemperaturen som stod på ugnen var 1260 och då har jag bränt 1240-1245 grader. Körde den ett par dagar på raken, då jag hjälpte en annan med bränning (för fösta gången, julmarknad där pengarna skulle gå till barn).

Den fungerade, men jag har inte bränt så många gånger.

Bo§e
2021-12-09 13:44
0

#17: Ok, så du har kört några fungerande bränningar innan givaren brände sönder….???

I så fall pekar det mot att åtminstone givaren och automatiken jobbar med samma system, dvs "K".
Man ser tydligt att givaren är av typ "K".

Men det skulle vara intressant att veta om kabeln är av rätt typ. (Se bild)
Den "spiralrandiga" kabeln till givaren har en vit innerkabel till minuspolen, ok, men vilken färg har innerkabeln som går till pluspolen….? Det syns inte på bilden.

Sandra Nordholm
2026-08-23 09:33
0

#0:
Hej!
Jag har en Evenheat ugn som visar felmeddelande EEEE = temperaturgivare. Verkar vara ett liknande problem som ditt. Undrar om och hur du löste det?