Keramik iFokus

Keramik

Läst 204 ggr
A.M.L.
0

Felsökning ugn

Har en nästan ny Rohdeugn (hela element). Sådär var fjärde bränning stänger den av och visar eA1 som betyder "error on sensor input". Om jag då knäpper igång den igen så fortsätter den snällt uppåt….Det har hänt vid olika temperaturer (mellan 500 till 1200 grader) hittills bara vid glasyrbränning, men det kanske bara är en tillfällighet? Nån som har nån teori?

A.M.L

[cbhank]
0

#0: Det låter för mig liksom den tunna givarkabeln från tempgivaren (det rosa röret som känner av temperaturen i ugnen) till styrenheten någonstans är inte skruvat ner ordentligt. Vid hög temperatur ändring och expansion av metall tappar den kontakt, men sedan kommer den igen i kontakt när temperaturen har ändrats lite. Kanske värt att kolla?

Bo§e
2

Ja, det skulle kunna vara givarens anslutning till kabeln som inte är korrekt tillskruvad, men om styrenheten är ansluten till ugnen med en "multistick", kan det vara ett tillfälligt glapp där. Testa att dra ur och sticka in multisticken några gånger, och se om felet försvinner….

Eftersom ugnen är nästan ny, tror jag faktiskt mest på det sistnämnda…..det är inte så ovanligt…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

[cbhank]
0

#2: Bosse du och Ler är keramik informationsgudar. Jag lär mig så mycket från er.

A.M.L.
1

#2: Tusen tack! Det ska testas. Håller med cbhank om att ni är fantastiska 😇🙏

A.M.L