Hur nära till element
Om man inte har glasyr, hur nära till en element kan en alster ligga i en ugn?
I princip behövs bara några få centimeters avstånd. Det beror också på hur långsamt programmet är, desto långsammare desto mindre avstånd. Eftersom det då hinner värmas upp jämnt. Är det lergods skall man vara extra försiktig med att det inte kommer något på elementen. Man kan packa så tätt att det inte ens finns något avstånd mellan föremålen och ugnsväggen så länge det inte har direkt kontakt med elementen. Men bättre att vara lite försiktig.
- Redigerat 2021-12-17 21:26 av ler
Endast stengods, jag säger en cm från en element. Vi brukar ta det försiktigt i uppvärmning. Tack för kommentaren :)
Jag har fått ojämnt resultat vid något tillfälle, det beror nog på glasyren också hur känsligt det är? Om man bränner högt, sej 1300 och ugnen är skralt isolerad är nog riskerna större, elementen blir då rejält varma.
Min fråga är mest stengods utan glasyr - bonsai krukor liksom. Blir det glasyr får vi väl hålla lite längre bort. Tack!
Utan glasyr är det mindre problem om grejerna är torra, har nog aldrig sprängt nåt på så vis. Är väl om sakerna är jättetjocka.
Järnhaltiga leror kan få en färgförändring om någon del av föremålet hamnar för nära ett element.
Oavsett färgen på leran, kan t.ex. kanten på ett fat sintra/krympa litet mer än resten av föremålet, om den råkar hamna för nära ett element. Kan resultera i en skev kant.
"Don't Panic" (Douglas Adams)