Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramik-bränningverkstad
Läst 283 ggr
GertrudRosa
0

Bygga egen brännugn boktips

Har länge varit sugen på att bygga min egen brännugn och läste i en annan diskussion att det finns böcker med tips och instruktioner. Någon som har ett tips på en sådan bok?

Ulla
0

Vad är det för typ av ugn du vill bygga?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Virreslirre
1

Hej!
Jag antar att du menar vedeldade ugnar?
Om du vill bygga en liten ugn så är stefan Anderssons bok "krukmakeriet" superbra. Tydliga instruktioner och specifikation av material och naterialåtgång. Jag håller på och bygger hans "pytteugn" nu för att lära mig vedelda.

Är du ute efter något mer avancerat så (tycker jag) är "kilns" av Daniel rhodes super. Kanske är svår att få tag på dock.
Då är ett annat bra val "the kiln book" av Frederick l.olsen bra.

Men, det här är mina teoretiska förslag. Jag håller som sagt på att bygga min första ugn så det finns nog andra med bättre tips. Men dom är hur som helst härliga att läsa.

pyromanen
2

Då jag byggde (och ritade) min ugn hade jag stor nytta av Fredrik Olsens "The Kiln Book". Men jag ville ju förstå en massa saker… och själv rita min egen variant. Det är garanterat snabbare och enklare att bygga Stefans lills om det du vill är att så enkelt som möjligt få en ugn på plats.

GertrudRosa
0

#1: vedeldad va det ja tänkte på.

GertrudRosa
0

#2: tack för tips. Är i samma situation där jag ska försöka bygga min första och tror då att enkelt och tydligt är bra så blir nog att försöka hitta en upplaga av krukmakeriet. Tack

GertrudRosa
0

#3: toppen! Tack för tips!

Ulla
0

#5: Det är en riktigt bra bok. Jag blev sugen själv på att bygga den lilla vedeldade ugnen. Dessutom handlar boken om mycket annat än ugnsbygge.

_
_

j-aan
0

När man bygger sin första vedugn är det lätt att göra misstag även om man har bra böcker som handledning. Ett tips är att prata med en erfaren vedbrännare och kanske vara med på någon bränning så man förstår vad som är viktigt. Lycka till!

Bo§e
0

För (väldigt) många år sedan hade jag ett exemplar av Daniel Rhodes' "Kilns: Design, Construction, Operation.", som nämns i #2.

En mycket bra bok som jag kan rekommendera, om den går att få tag på.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Ulla
0

#8: Jag har nog gett upp tanken på att bygga en vedeldad ugn, men vill gärna vara med om en bränning ändå. Det står fortfarande på min önskelista. Jag har varit i kontakt med Lennart Eisenhardt som jag vet håller kurser, och försöker få ett arrangemang som också passar mina kompisar i Akalla By. Trevligt att göra något tillsammans, så jag hoppas verkligen att det blir av. (En av fördelarna med att dela verkstad)

_
_