Keramik iFokus

Keramik

Etikettugn
Läst 565 ggr
Loovika
0

Egen verkstad

Hej!
Vi har ett förråd med loft där det ska isoleras och bli keramikverkstad i vår. Loftet är ca 30kvm. Kan jag ha ugnen på loftet (med ordentlig fläkt)? Jag tänker i så fall inte vara i verkstaden när ugnen är på. Eller finns de farliga partiklarna kvar och man bör därför inte ha ugnen i samma rum där studion är?
Tar gärna emot andra tips för en som ska köpa sin första ugn, skiva och ha egen verkstad 😊.
Tacksam för all input!

bjorn.lindberg
2

Det du bör fundera på när det gäller ugnar är:

1) Kan nåt börja brinna?
2) Blir det några farliga partiklar eller gaser?

Det enkla svaret på den frågan är ungefär så här: Har du tillräckligt stort rum och rimlig ventilation på ugnen så kommer det inte börja brinna. Om du köper en rimligt modern ugn så kommer det finnas möjlighet att ansluta en "skorsten" som du kan leda ut nånstans. En skorsten är typiskt 100 mm spirorör och eller aluminium drasuter. Du kan köpa en kanalfläkt som du kopplar på i fall du inte får tillräckligt med självdrag i skorstenen.

Om du köper en modern kontroller från tex. Rohde så har de typiskt en inbyggd termometer som kollar hur vart det är i rummet, alltså inte i ugnen. Om det blir varmare än 50 C så slår den av ugnen.

Vad det gäller partiklar så beror det lite på vad du bränner. Smutsiga bränningar som tex. skröjbränning av leror med mycket kol i (tex. fylelera) eller askglasyrer med mycket kol i, kommer att generera en del kolmonoxid. Om du kopplar en fläkt på ugnen så försvinner det eventuella problemet. Jag hängde en kolmonoxidmätare ovanför ugnen när jag brände skröj och den maxade ut på 2 PPM. Om jag inte minns fel så är 7-10 PPM gränsen för när man behöver bry sig, kan vara värt att dubbelkolla.

Andra jobbiga saker är Flor, Klor och Svavel som finns uppbundet i en del leror. Man brukar känna Svavel på lukten. Med en skorsten och eventuellt en fläkt borde det inte vara några problem. Vad det gäller andra giftiga grejor som kan ånga, oklart, jag har ingen större koll. Jag gör alla mina glasyrer själv och använder ingenting som är direkt giftigt, typ Barium, Nickel, Koppar, Krom osv, så jag har inte gjort mig besväret att kolla om någon av dem eventuellt ångar. Begär säkerhetsdatablad om du köper färdiga glasyrer.

Hur som helst, modern ugn med modern automatik (tex. Rohde ST411), rimligt stort rum som inte blir jättevarmt när ugnen kör, skorsten och eventuellt fläkt borde vara bra nog. Kolla med Brännpunkt, de har installations rekommendationer för ventilation och skorstenar.

Bo§e
1

Javisst…!
30 m² och en bra fläkt bör gå fint, om ugnen inte är jättestor…
Om fläkten sitter i ett "hål i väggen", ha inte för liten fläktstorlek. Åtminstone 160 mm standard.
Glöm inte att ordna med ett lika stort inluftshål.

Om det blir en toppmatad ugn, glöm aldrig kvar något ugnen, när det skall brännas…! 😬

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-01-21 18:35 av Bo§e
ler
1

Nej inte något på ugnen, ont ens när man är där=aldrig. Jag har varit med om att en person glömde en bräda på ugnen och så om natten när ugnen startade på automatiken började det brinna och verkstaden fick vi totalrenovera efter att brandmännen slagit ut fönstren och sprutat ner allt, det var inte kul! Förstår jag rätt i att ugnen skall stå uppe på loftet? I så fall kan det ju inte vara fråga om en väldigt stor ugn?

Loovika
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#0: tack för alla kloka svar! Skulle det vara bättre att ha en mindre, toppmatad ugn
I detta utrymme? (Ett gammal soprum intill loftet). Så får en fläkt installeras i dörren eller liknande. Vad tror ni! Så tacksam att få ta del av er erfarenhet och input 😊

Bo§e
1

Nej, i det lilla utrymmet skulle jag inte ens vilja ha en liten toppmatad ugn….!!!
Det skulle kräva en oproportionerligt kraftfull ventilation med högt flöde för att få det att fungera.
Bättre att använda det rummet till något annat.

• Redigerat 2022-01-22 16:51 av Bo§e
ler
1

Jag är enig med Bosse, lerlager kanske?

Bo§e
1

#6: Ja, det ser ut som ett lämpligt "fuktrum", där man kan förvara lera, och även alster som skall torka extra långsamt, osv….