Engobe från 1600-talet
En vän till mig har analyserat keramiskt material från 1600-talet i vad som en gång var ett krukmakeri.
Något som förblivit en gåta är en grå engobe, dvs vad som använts för att göra den grå. Är det någon som har en kvalificerad gissning?
Det finns inget spår av nickel i.
#0: Har du nån analys man kan kolla på?
Om föremålet eller skärvan legat i jorden, kan ju infärgningen bero på att den under lång tid absorberat fukt, och att diverse salter och humusämnen från jorden fyllt lerans porer.
Är föremålet glaserat..? Om en blyglasyr bränns i reducerande atmosfär, kan den anta en gråaktig färg.
Bara några hastiga funderingar…..
Har du bilder….?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-01-31 21:24 av Bo§e
Kan vara otroligt många orsaker, en av dom kan vara kolavlagring, spår av krom-järn malm. Kalcium kan samman med kvarts ge en svag grå i en enkel engobe. Mangan-järn i små mängder, det är ju från 1600 talet så man får utgå från att det kommer från naturligt förekommande ämnen i dom råmaterial som dom hade tillgång till. Finns förstås flera möjligheter.
#1: ska kolla med honom imorgon.
Nej det där ser ut som färgat av malm. Skulle vara intressant att se i verkligheten. Får man fråga varför han vill veta? Är det någon form för avhandling?
En intressant upplysning kunde ju också vara vart krukmakeriet låg någonstans, ett ställe med naturligt förekommande material som eventuellt använts eller om det typ är Skåne så är möjligheterna andra?
#6: Är det något som har tillförts eller funnits med i leran från början?
Han arbetar med att analysera arkeologiska keramikfynd. Just denna skärva var av någon anledning svåranalyserad.
Tror att rapporten redan är inlämnad om detta krukmakeri från Jönköping.
Finns ett fat från Lillöhus, nordöstra Skåne, med liknande, fast mörkare, grå engobe.
#7: Jönköping är det ifrån.
Ja, ränderna ovanför och nedanför består ju klart av vanlig vit engobe, vilket tyder på att randen i mitten är medvetet infärgad med "något"….m.a.o. ingen "förorening"…
Här är ett kort klipp om utgrävningen och fynden:
https://youtu.be/KCel49H93H4
#10: Det kan inte vara en annan lera med en förorening då?
#8 jag är ganska säker på att det tillförts medvetet till engoben för att få fram den färgen.
Jönköping finns Taberget där dom bröt titanhaltig järnmalm redan ett par hundra år tidigare än 1600 talet så möjligheten att dom har haft tillgång till detta mineral är ju stor. Krukmakarna på den tiden var smarta och hade frittor redan på den tiden, dom fick glas från glasbruken som dom krossade/rev till pulver och det gjorde dom i stora delar av Europa.
- Redigerat 2022-01-31 23:21 av ler
#14: Ja, malm i någon form som pigment låter som ett möjligt spår att följa.
Vi får ju komma ihåg att dessa föremål inte är särskilt högt brända, och därför bör vi inte titta på dem med "stengodsglasögon"…..
Har ingen input till själva frågan men jag måste säga att jag älskar att följa ler och Bosses tankar och diskussioner! Intressant och lärorikt.
Här är en ny infallsvinkel:
Är fatet (#5) glaserat över huvud taget….?
Om det är bränt utan glasyr, kan den grå dekoren bestå av en engobelera, infärgad med X procent kopparoxid, tänkt att bli grön.
Ungefär som på bilden brukar en sådan engobe se ut om den bara är skröjbränd.
Det gröna framträder först i kontakt med glasyren.
Skulle vara intressant att lägga en "klick" blyglasyr på dekorranden och bränna.
Kanske blir den grön då….?
- Redigerat 2022-02-01 12:51 av Bo§e
Men man brände ju inte två gånger på den tiden så det är nog ett mera modernt tänkande, dessutom tror jag att man undvek att använda kopparoxid om det inte var för att man ville ha en grön färg, det var väl inte gratis på den tiden, och så tycker jag att man kan se lite större partiklar i engoben som kan likna malm/mineral
#18: Ja, så är det ju…man råglaserade nästan allt på den tiden.
Men fatet (eller om det är en skärva?) på bild #5 ser inte ut att vara glaserat, därav min fundering, och min nyfikenhet på vilken färg dekorranden skulle få om man glaserade och brände den.
Det skulle kunna ge ett svar på vad engoben är infärgad med.
Jag skulle inte bli förvånad om den blir grön…🙂….även om jag också är helt öppen för "malmteorin"….
Enligt reportaget hittade man mycket "skrot" vid de här fyndplatserna, och det här fatet (eller skärvan) kanske var något man kasserat av någon anledning…
Lägger till:
Det kan ju vara så att all glasyr spjälkats av under många års liggande i jorden, men det känns osannolikt. Någon liten yta borde rimligen ha klarat sig….
Men, bilden visar ju inte hela föremålet…
- Redigerat 2022-02-02 18:08 av Bo§e
Ska hälsa och tacka för engagemanget. Skärvan är glaserad. Den kemiska analysen utesluter både koppar och järnmalm.
Tackar…!
Men ett brännprov med litet blyglasyr skulle kunna avslöja en del…..eller i alla fall eliminera eventuella villospår…
Spännande…!
Kan man så få se på analysen?
Jag tror att det är inte så enkelt att se på analysen om det innehåller något av det som kan vara det färgande ämnen, alla keramiska mineral innehåller en del järn och det behöver inte vara stora mängder för att kunna ge grå färg, om det skulle vara malm från Jönköpings gamla gruvor så innehåller det titanomagnetitolivinit som räcker med någon % för att kunna ge grå så man får inte bara se på hur mycket man förmodar att en malm skulle innehålla.
#23: Intressant! Har skrivit till honom och frågat efter analysen.