Gips form, med risk för att bli idiotförklarad!
Hej, jag behöver gjuta fler gipsformar. Jag har moderformen, min fråga är : Kan jag hälla i gips i moderformen utan att först ha smetat på fett på densamma?Den är behandlad med ngt glatt material. Svar till : Bättre att förekomma än förkommas :)
En blank, lackad (?) yta räcker inte.
Du måste behandla med släppmedel (för varje gjutning).
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-02-03 12:07 av Bo§e
#1: Anade detta:) Heter det släppmedel? Minns på konstskolan så använde vi ngt som liknade konsistensfett, när vi gjorde skulpturer…men det var väl på den skröjade formen …asch detta minne!
Det måste vara ett fett ämne som inte täpper igen porerna i gipsformen.
En gammal industriell "klassiker" är en emulsion av vatten, tvål, och kronolja…..
Förr fanns en vit handtvättcreme (för oljiga mekanikerhänder) som hette Raffinol, och som jag använt som släppmedel med bra resultat.
Vet inte om den finns längre, men det kan finnas motsvarigheter….
Och, hos leverantörerna finns ett bra släppmedel för gipsgjutning…..
Chansa inte….en moderform är värdefull…
- Redigerat 2022-02-03 12:49 av Bo§e
Varför skulle du bli idiotförklarad? Det är en bra fråga. Men vad skall du använda formarna till är det gjutning eller?
- Redigerat 2022-02-03 15:43 av ler
#4: Ja till gjutera, jag behöver fler formar men har aldrig själv använt mig av moderformen som jag fick tillverkad åt mig för länge länge sedan: )
Ja då är det nog som Bosse skriver som är säkrast och ger jämnaste resultatet, annars så kan man även använda lervälling som man pendlar på och när formen har härdat lägger man den i blöt så separerar det enkelt, men ger ju lite sår i ytan så på det viset är det kanske inte bästa lösningen. Men lycka till med arbetet.
#6: Tack till både Bosse o Ler, nu blev jag lite klokare :)
Släppmedel:
Ett "ungefärligt" recept.
1.
Lägg ca 4 dl tvålflingor i en kastrull.
2.
Slå på vatten, så att ytan överstiger tvålflingorna en liten bit (någon cm)
3.
Värm blandningen under omrörning tills allt har smält samman.
(Svag värme - koka inte !)
4.
Slå på ca 1,5-2 dl kronolja (annan matolja duger säkert också)
5.
Vispa upp alltsammans till en vit emulsion, som har tunn vällingkonsistens. Den kommer att tjockna litet när den kallnar.
Klart.
//////////////////
Skall bli en trögflytande kräm, som kan penslas på underlaget, och bilda en tunn blank hinna. Vid behov kan man värma den och justera konsistensen med mer vatten, alternativt mer tvålflingor.
- Redigerat 2022-02-04 12:37 av Bo§e
#8: Du är en klippa! Tack!