Inköp av keramikugn
jag bestämt att köpa en ugn. Kom gärna med era synpunkter på vad jag bör köpa som nýbörjare jag är. Dock vill jag kunna ha ugnen länge, för min tanke är att så småninom tillvkera och sälja gods. jag har 3 fast i verkstaden. Hur invecklad är dessa ugnar att förstå sig på? Automatiken ser lite krånglig ut eller är det lätt att lära sig? finns det appstyrda? min budget kommer ligga på runt 20-25k. Mvh Fredrik
Vill du bränna stengods/porslin? Vill du kunna reducera?
Ska du göra stora grejer?
Du får inte mycket för 25k om du vill sälja saker, det är mer till hobby-bruk.
Begagnat?
Det är inte bökigt med en digital automatik, du är van vid mobiltelefon, pc etc.
Tack för tippsen! har kollat om den för 15k är kvar! vad tror du om den?
Mvh
Fredrik
Scandia ugnar är bra men man får se på gällande ugn hur den har det
Tjoho! Jag blev med ugn! köpte skadia ugnen för 15k med helautomatik Den var nyrenoverad så det kändes som ett klipp med en såpass stor frontmatad ugn. Dock går den på 25A, så lite ström lär den dra, men det får man leva med. jag kommer ju inte bränna sååå ofta. ännu.
Nu får man vänta med spänning!
Tack
Mvh
Fredrik #5:
Grattis !
Ja, en "IW 215" är en bra ugn. Kanske aningen låg effekt, men helt ok om elementen är friska.
Den har en ventilerad luftspalt mellan den yttre isoleringen och själva ytterhöljet (runt om), vilket gör att den inte blir så varm utvändigt….jag tror att Scandia var ensamma/först med en sådan konstruktion.
Och SE 7000 är en bra styrning (tillverkad av Hermes)
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#7: Skönt å höra!=) ja elementen är även dem nya, så jag antar att den ska fungera felfritt.. Med låg effekt menar du att den tar lång tid på sig att komma upp i grader?
#6: Har du 25A till huset? Det kostar en del att säkra upp, vi gick från 16 till 20 och för det vill EON ha 550 SEK i månaden, tack EON.
#8: Ja, den sista biten av stigningskurvan flackar av litet mer än om ugnen t.ex. varit på 15 kW, vilket förlänger den "betydelsefulla" delen av bränningen.
Detta ökade värmearbete gör att du troligen får sätta maxtemperaturen litet lägre för att undvika överbränning.
Inte så allvarligt, men du får tänka i dessa banor, och så småningom göra fler justeringar i takt med att elementen slits.
Om du parallelltestar med käglor i början, får du lätt koll på detta…
- Redigerat 2022-02-25 17:04 av Bo§e
Kul! Grattis! Scandia är bra grejer, rejäla ugnar.
#9: Ja jag kommer måste säkra upp, men för oss så blir det bara nån 1000 lapp extra per år.Jag antar att det är billigare i norrland även det. jag har idag 20A men vi har Elbil så det skadar inte att säkra upp till 25A bara för den saken också.
#8: Jag tror jag har en hel del att läsa in och lära! =)
Learning by doing. Bästa sättet att lära sig. Grattis till ugnen!
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#14: Tack!!
#10: DU verkar ju kunna en hel del.. En fundering gällande denna ugn går det att säkra ner dessa ugnar om man vill? antar att man då inte kommer upp i de högre graderna?
Mvh
Fredrik
#16: Om du sänker effekten, blir ugnen klart olämplig för stengodsbränning. 13 kW är redan en aning i underkant för en ugn i den storleken..
- Redigerat 2022-02-28 00:26 av Bo§e
Bosse, vet du hur varm den här ugnen blir på utsidan? Bör utgångs hålen upptill alltid var öppna då man Kör ugnen?
#12: Skönt att höra, här nere i syd har vi EON och elpriser
#18: Bränn ditt högsta program och kolla ytor runt ugnen, tak, väggar, golv, med en IR laser termometer så ser du om det blir varmt nånstans. Om man kollar lite rekommendationer från olika tillverkare så brukar de säga 50 cm till väggar och minst 1 meter till taket, helst mer. Jag har nästan 2 meter till taket på min toppmatade ugn och de blir typ 30 C i taket precis ovanför ugnen. Själva locket är runt 150 C när jag ligger på 1280 C i ugnen. Just den här ugnen vet jag inte hur varm den blir, men det är bättre att kolla med en termometer än att bränna upp garaget.
#18: Om du menar lutspaltens springor upptill och nedtill, runt om ugnen, så….ja de skall alltid vara öppna.
Ugnsväggen består av tre olika material, plus en luftspalt.
Ångor från bränningen, samt även vattenånga hejdas inte av någon plåt, utan ugnsväggen tillåts "andas" ut genom den perforerade plåten och ventileras ut genom luftspalten.
På så sätt blir man av med en stor del av den sura kondens som annars "fångas" innanför ugnshöljet, och orsakar korrosion.
På köpet får man då också en ugn som inte blir så varm på utsidan, tack vare den passerande luftströmmen.
Ok tack för att du tog dig tid å svara!! jag hade som en ide att göra ett genomgående hål i en vägg, där dörren till ugnen skulle vara inne i min varma del i garaget och större delen av ugnen i Kallutrymmet. Men det kanske blir svårare att ordna än vad jag trott. jag får nog tänka om.
#21: Hej igen. Blev ändring, hela ugnen fick komma in i värmen=). Men jag tog bort bakluckan för att kika lite hur det såg ut. Behöver jag åtgärda något baktill? sätta något extra brandskydd? ser ju ut att vara ganska sprucken, men de kanske blir så med tiden? Den är jättefin invändigt, inga spruckna stenar eller dyligt är nymurad invändigt.
En annan fundering, att det sotat lite kring faserna på ena elkopplingens skruvhål, är det normalt? var inte mer än att man bara kunde stryka bort det med fingret.
#23:
1.
Att det fattas bitar av den tunna täckplattan på baksidan, gör inte så mycket.
Kalciumsilikatplattan innanför är också sprucken, men det är ganska normalt för det porösa och litet sköra kalciumsilikatet.
Du kan väl ha sprickorna under observation, och om någon av dem skulle "växa", kan du stoppa in litet keramisk filt som tätning.
Det skall vara "mjuk" stoppning, och inte någon "smet" som hårdnar….allt skall kunna röra sig.
2.
Elkopplingarna: Eftersom du nyss köpt ugnen, kan det vara bra att undersöka kopplingarna. Lossa de kopplingar som ser brända ut, och se om även kabeländarna eventuellt är brända och ärgade. Kanske får du knipsa kabeländan, och skala fram en "fräsch" stump som du ansluter.
Och sedan dra åt skruvarna rejält hårt.
- Redigerat 2022-03-05 12:00 av Bo§e
#24: Toppen då ska jag göra det! Tack!=)
#24: Hej Bosse! Jag har kört skröjbränning för första gången nu idag eller kör fortfarande, Det står att programmet skulle ta 6 Timmar men den håller på än efter ca 7 timmar och är i Utjämningsfasen nu. Vad beror det på? sen en annan fråga de hur lång tid ska olika faserna ta ungefär om ugnen är ok? uppvärmingstid/utjämningstid kan man ta reda på det?
#26: Ser nu att det gått över på avsvalning så 7 timmar tot. känns helt ok. =)
#26: Körde du det förinlagda skröjprogrammet (P2) ?
Det som kallas "uppvärmningstid" här är inte hela bränningen, utan bara bränningens långsamma del.
I programmet är den tiden satt till 6 timmar upp till omslagspunkten 650°C.
Därefter full effekt upp till 960°C, och denna tid vet vi inte, eftersom "full fart" betyder att ugnen gör vad den kan, så gott den kan, för att komma upp i sluttemperaturen.
Slutligen ligger där 15 minuters utjämningstid.
Så, 7 timmars totaltid för en skröjbränning låter riktigt bra….rentav "piggt"….🙂
Har du bruksanvisningen till SE7000…?
- Redigerat 2022-03-21 19:21 av Bo§e
Hej! jag men jag tycker det verkade helt ok med 7 timmar! det är ju ändå en rätt stor ugn. Ja jag har en enklare svensk bruksanvisning som följde med och en längre dansk…haha!