Keramik iFokus

Keramik

Läst 173 ggr
Hahl77
0

Bränna fast metall i glas.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej alla,

Fick tipset att komma in i denna gruppen och fråga. Min fråga gäller dock glasfusing och vad man kan bränna fast i glas utan att det avger skräp och bubblar sig.

Jag behöver få tag på någon metall som är i 3-4 mm tjocklek som inte är behandlat med något (alltså galvat eller liknande). Testade att köpa pianotråd som jag nu tror var behandlad med något i alla fall för den skräpade och gjorde en bubbla och förstörde det jag testade. Se bilderna. Jag har även testat koppartråd, men den blir för svag och böjer sig lätt.

Det jag försöker att göra är att fusa fast en metallstav i ett alster som sedan skall kunna hålla uppe glasets tyngd och sättas fast i en botten av trä. (tex en fisk på en pinne på vrakved)

Vad för material skall jag använda och var får jag tag på detta?

MVH
Heidi Ahlberg

Med vänliga hälsningar

Heidi Ahlberg

Bo§e
0

Pianotråd är inte behandlad med något, men orsaken till att den "skräpade", var att tråden, som är av stål, oxiderar vid dessa temperaturer, och äts delvis upp (och därmed skräpar…).

Kanthaltråd, som finns i olika tjocklekar, klarar temperaturen. Den blir litet matt grå, men den "skräpar" inte.
Vålj inte för tunn tråd, om den skall bära någon tyngd.

Ett annat material som fungerar är titan.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Hahl77
0

#1: åh tack för svar Bosse.

Vet du var jag kan få tag i kanthaltråd eller titan?

Med vänlig hälsning,
Heidi

Med vänliga hälsningar

Heidi Ahlberg

Bo§e
0

Kanthaltråd finns hos de flesta leverantörer av keramikmaterial eller tillbehör för glasfusing.

Titan:
Du kan googla på "titantråd", och här är ett exempel:
https://www.silvernorden.se/titaani/titantrad-2mm-p-4716.html

Ålands folkhögskola
0

Titan tråd (rättare stavar) används till Tig svetsning. Pinnarna är kanske 10 centimeter långa. Det finns två eller tre tjocklekar.

Bo§e
0

#4: Ja, det är också en källa till titanpinnar.
Men man får fråga, så att man verkligen får rätt material…