Glasera stora kannor och vaser
Hej!
Jag undrar om någon kan tipsa om ett bra sätt för att glasera stora kannor och vaser som rymmer minst en liter. När jag doppar kannan i glasyren med en vanlig glasyrtång blir det väldigt tungt att hälla ut glasyren ur kannan och det är svårt att ha full kontroll. Det är också lätt att det tar för lång tid och att glasyren därför blir för tjock på vissa ställen.
Jag har också provat att först glasera insidan och sedan doppa utsidan med händerna i kannan när glasyren inuti har torkat och till sist doppa den översta kanten. Med den metoden tyckte jag att det var svårt att få glasyr på handtaget, det känns också som att glasyren ofta blir lite väl tunn upptill på kannan.
Jag har en vanlig glasyrtång och en som man kan spänna ut inuti kannor (men den klarar inte tyngden av en större kanna), jag har funderat på att köpa en vanlig glasyrtång till så att jag kan använda båda händerna när jag doppar i hinken.
Om du har en bra metod skulle det vara jättebra att få se någon film eller bild på hur man gör.
#0: Först glaserar jag insidan av säg en vas och låter den torka över natten. Sen sätter jag vasen på en kavalett och i hålet sätter jag en ihoprullad plastbit som är lite spänstig så att springan mellan vasen och plasten blir så liten som möjligt. Vidare sätter jag lite fart på kavaletten och häller glasyr över vasen med ett litermått. Funkar helt OK, det största problemet är att det ibland kommer lite glasyr in i vasen men det kan man oftast leva med alt pilla bort lite försiktigt det som syns.
Jag glaserar insidan först. Utsidan glaserar jag genom att hålla kannan uppochner med en tång. Funkar bäst med mer cylindriskt formade kannor.
Efter att ha sett klipp där dom använder vacumhandtag testade jag det men det gick åt helvete. Lyckas man få det att fungera är det nog en bra teknik.
Tång med invändig fattning och en rejälspann med mycket glasyr! doppa ner utnyttja kanten på spannen och vila glasyrtången på kanten när du tömmer ut glasyren med en lugn rörelse.. är det en kanna häller du ut glasyren genom pipen är den rätt konstruerad får du inget rinn..
Ska du glasera vaser får du glasera insidan dagen före.. sedan ställer du en balja på mitten av drejskivan med en uppochnedvänd mugg eller något bredare i mitten där ställer du vasen som skall glaseras. Och när du startar drejskivan långsamt häller du på glasyren.. gjort på under en minut kan kan vara en jättevas på 15-20 kilo lera det går snabbt att glasera på detta viset
Tack för tipsen! Jag ska testa att använda min tång med invändig fattning igen och se om det funkar bättre. Sen lät det som en smart metod för att glasera större vaser också.