Göra papperslera
Jag vill blanda papperslera för blandat handbyggeri och kavling. Kan någon rekommendera en bra fördelning mellan torra pappersfiber och torr stengodslera? Det finns inget angivet på pappersfiberpaketet.
Stort tack på förhand!
Det är svårt att ge mått eftersom pappret väger så lite jämfört med lera. Jag brukar ha leran i form av slicker, så att det går att blanda med en borrmaskin med färgblandare. Då tar jag pappersmassa (toapapper kört i mixer sedan silad i 100 mesh/ glasyr sikt), krama ut vatten och blanda in tills man ser struktur i blandningen. Lermassan börjar se lite grötaktigt ut.
Häller sedan upp massan på gipsskivor, vända och torka till rätt konsistens.
Om man använder pappersfiber så ruttnar det vid längre tids lagring, så gör inte mera än du skall använda. Bra sätt som skrivs ovan. Finns också långa fiber att köpa som håller lite på leran rent mekaniskt och så finns det syntetiska fiber som är starka.
#1: Så gjorde jag den enda gång jag gjort papperslera. Har en känsla av att jag tog ungefär lika mycket av pappersmassan som av leran, kanske litet mindre. 40%? Låter det rimligt eller är mitt minne helt uppåt väggarna fel?
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
#3: Tack för alla svar! Det är siffror och metod jag känner igen från andra beskrivningar. Ingen verkar utgå från torrvikt. Får väl blöta upp pappersfibrerna. Det som var så praktiskt med torr lera mot torra pappersfiber var ju att jag kunde blöta leran och stoppa i torra fibrer så att det inte blev så mkt torkning på gipsplatta. Tänkte jag :) Men jag kanske kan gå på grötbeskrivningen. Och kanske inte är så farligt exakt heller!
Nej det är inte kemi utan bara att blanda så det känns riktigt, men skall man sätta tal på så fungerar det bra med 500 g papper till 5 kg torr lera
#5: Perfekt. Tack Ler. Då ska jag fylla på med lite mer papper i hinken :)

Atamon ger papperslera längre hållbarhet
Det behövs. Finns Atamon fortfarande att köpa i mataffären? Jag öppnade igår en hink med pappersporslin i. Den såg förskräcklig ut. Fick mest lust att kasta allt på tippen. La snabbt på locket igen för att slippa se eländet.
En annan metod som funkar om man får lera över, är att kavla ut den i skivor och torka den. Sedan kan man spara den torkade leran och blöta upp den när man vill använda den igen. Det är nog bättre att göra så än att lämna den som jag tydligen hade gjort.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Här i Danmark finns Atamon att köpa, vad använder man normalt i Sverige när man syltar?
#7: Har du nån riktlinje för hur mycket Atamon man bör ha i för att undvika mögel?

#11: Jag använder manlig intuition så till en sats med 25kg torr lera tillsatte jag en halv flaska Atamon
#12: Strålande :) Tack så mkt!