Keramik iFokus

Keramik

Läst 204 ggr
Zimbaone
0

Chematex CF80 skorsten?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej!

Har fått hem en CF80 som var i väldigt tråkigt skick med glasyrspill och annat .
Jag har försökt rensa den ordentligt och tagit bort det jag kommer åt.

En gammal stor box som instrument med olika programmöjligheter som jag inte har listat ut än.

När jag läser i pappren som kom med, så står det ngt om att en skorsten skall sättas på efter x antal timmar in i programmet?
Vad betyder detta?

Tacksam för svar o tips - gärna bilder hur det skall se ut om ngn annan har modellen!
Tack🌺

Också gärna info om ngt vet vad motstånd och typ av kantaltråd skall vara i de olika positionerna om man skall Linda själv- eller köpa nya element…

Bo§e
0

Det där är i grund och botten en riktigt bra ugn.

"Skorstenen":
Vad som menas är att man efter ett antal timmar skall stänga topphålet (genom att lägga en tegelsten över hålet).
I vissa bruksanvisningar kan det stå "skorstensplugg" eller liknande, vilket kan skapa missförstånd….
Följde det med en liten tegelstenskloss…?
I så fall är det den som är avsedd för detta.

Den här ugnen har många enskilda element som är noggrant beräknade, och varje etage (höger och vänster) uppifrån och ner, samt botten, har olika värden.
Tyvärr har jag dem inte antecknade.

Och, kanske allra viktigast: Om/när du beställer element, måste du titta på ugnens typskylt, om där står "CF80" eller "CFT80". Dessa modeller har nämligen helt olika elementsatser.
Att det står CF" på dörren betyder ingenting…det är modellbeteckningen på typskylten som gäller…!
Här har många irriterande och dyra misstag begåtts, som ju är enkelt att undvika, om man håller koll på beteckningen…

Instrumentet ser "snårigt" ut, men är i själva verket väldigt enkelt.
Alla "vanliga" bränningar sker inom "P4".
Jag skickade dig nyss ett PM som kan hjälpa dig att komma igång.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-03-20 14:21 av Bo§e
Zimbaone
0

Tack Bosse🌺

Skall läsa PM - Ugnen är CFT80 har sett dig skriva tidigare om det med ngn som fick fel satser flera ggr om.
Tror du Tore har det antecknat.
Skall se om han vill hjälpa mig med ugnarna.

Det sitter ett oerhört långt rör in i ugnen för thermoelementet. Känns ivägen.
Vilket Thermo element är
Rätt typ?

Bo§e
0

Ja, på de tidiga modellerna satt det ett onödigt långt termoelement.
Det ändrade de senare, till ett 18 cm långt. Mer behövs inte.
Mätsystemet är "Typ S".

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så är de olika elementen numrerade, och så är de placerade i CFT 80.

Viktigt att veta om man beställer element, och i synnerhet om man beställer något enstaka element.