Glasyr på element
Ahoj! En skulptur har vält i ugnen och det har kommit glasyr på mina nya element. Oerhört irriterande! Innebär detta att jag måste byta elementet?
Ugnen gick klart och betedde sig som vanligt. Tänkte kolla ikväll med papper för att se om de fortfarande blir varma eller om något pajat.
Vad tror ni? Om alla element blir varma, vågar jag köra en skröj om några dagar?
Har fått tips om att pensla aluminium på glasyrfläckarna.
Ska självklart också ta bort glasyren från teglet.
Tacksam för råd!
Vad tråkigt…!
Glasyren kommer att fräta på tråden, men den brinner nog inte av på en gång.
Du kan köra "så länge det går", och har du tur, håller det ett tag….
Att pensla något ovanpå glasyrfläcken kommer inte att ha någon verkan, eftersom glasyren redan har börjat "äta" på tråden.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-04-05 13:03 av Bo§e
#1: Det är ingen idé att försöka skrapa lite va? Det är ett rätt tunt lager inbillar jag mig. Men det kan ju bero på att det gått in i elementet.
Han jag fick aluminiumtipset av påstod att det skulle dra glasyren åt sig på något vis. Klamrar mig fast vid halmstrån här!
- Redigerat 2022-04-05 13:06 av ikafredrika
Om du försöker skrapa, var försiktig så att inte tråden går av….den kan vara ganska spröd.
Skrapa helst inte med något verktyg av stål/järn, eftersom järnfragment också "äter" på tråden.
Ok, jag förstår "logiken" bakom aluminiumtipset, men den kemiska processen mellan glasyr och tråd går nog inte att stoppa….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-04-05 13:11 av Bo§e
Beställ nya element nu, så har du att byta med när de till slut lägger av.
Ja ett nytt element har jag på lager så att det bara är att byta när olyckan är framme
Yes, det är nog smart. Tack för råd!