Keramik iFokus

Keramik

Etikettkeramik-bränning
Läst 159 ggr
Barthes
0

Glasera tegel

Hej!
Tänkte testa att själv glasera tegel.
Vad bör jag tänka på? Har ni några tankar/råd/tips?
Är ganska ny på keramik i allmänhet.

Tack på förhand!

bjorn.lindberg
1

Beror på vad det är för tegel, vanligt rött tegel går inte så varmt innan det smälter. Oklart exakt vilken temperatur som gäller, antar att det beror på teglet i fråga, gissar runt 1000 C. Mitt förslag är att du har sönder en tegelsten med en hammare och provar att glasera småbitar på ett fat du målat med plattengobe. I fall provet smälter så behöver du inte städa hyllorna. Sen får du nog prova dig fram och se vad som funkar.

Barthes
0

#1: Tack för tips!

Bo§e
1

#1: Ja, att försiktigt ta reda på teglets "smärtgräns" måste få bli test nr 1…

Glasyrer: Du måste förstås använda lergodsglasyr….inte stengods.

När man sedan bränner hela tegelstenar, får man räkna med att stenen har stor massa och tröghet (jämfört med krukor och skålar), och därför krävs troligen en längre utjämningstid på toppen, innan glasyren smält ut ordentligt.
Här får man prova sig fram.

Om du har möjlighet, prova gärna flera olika lergodsglasyrer, och välj bort dem som är mest "svårsmälta".

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-05-03 11:27 av Bo§e
ler
2

Jag lever av att göra glasyrer, mest till tegel och jag har ännu inte upplevt ett rött tegel som inte klarar 1050, ofta går det att bränna högre. Ett krav för en hållbar produkt är att teglet faktiskt blir någorlunda hårdbränt. Det som är viktigt är att få reda på teglets värmeutvidgning och så göra glasyren ett par punkter lägre värmeutvidgning så du slipper för krackeleringar. Taktegel kan ofta vara mera temperatur känsligt.