Keramik iFokus

Keramik

Läst 307 ggr
Ing-Marie
0

Ugn i lägenhet

Hej
Jag tänkte köpa en keramikugn
En toppmatad rhode ecotop 43
Jag bor högst upp i ett höghus
Tänkte ha den i ett rum alternativt balkongen.
De sa att det som krävs är bra ventilation (öppet fönster/balkong)
Det är inte 3fas så vanligt kontakt 13 ampere och gärna egen säkring.
Men 2 farhågor.
Hon sa att temperaturen aldrig får överstiga 40 grader i rummet/balkongen där man har ugnen.
Om det är riktigt varm sommar är det över 40 på balkongen och säkert 30 i rummet utan att ugnen e på.
Sen levererar de bara till port och måste bäras upp/in jätteförsiktigt i lägenheten.
Annars kan den gå sönder😱
Vi har bara hiss till 5e våningen sen gå 2 trappor.
Har säljaren skrämt mig för mycket?
Har ju självklart öppet fönster när jag bränner och ångorna går ju inte neråt till grannarna då jag bor högst upp
Hjälp

Ålands folkhögskola
1

Jag tror att det skulle inte vara bra att ha en keramikugn i en lägenhet. Tänker du också jobba där med lera? Då skulle du andas in keramikdamm hela tiden (orsakar KOL), och farliga gaser varje gång du bränner ugnen.

bjorn.lindberg
0

Jag vet iofs. att folk kör ugn i lägenheten men jag hade passat på den. Det kan funka om du löser ventilation men du måste vara rätt jävla säker på att du inte eldar upp huset också. Även om ugnen står säkert och du löser ventilation så kan det vara nån gardin som lossnar och landar på fel plats, eller nåt husdjur som rör till det. Fördelen med en dedikerad verkstad är att du kan kontrollera sånna detaljer lite enklare.

ler
2

Ugnen på balkongen om jag får tycka något, i lägenheten känns helt fel med tanke på farliga gaser och illaluktande är det också. Att det inte får komma över 45 grader beror på felmätning i styrtavlan om det blir för varmt men då kan man ju bränna om natten för då är det förhoppningsvis inte så varmt.

• Redigerat 2022-05-12 18:53 av ler
Bo§e
2

Ja, jag instämmer med föregående inlägg.

Det är klart att det "går" att ha en ugn i en lägenhet, OM ventilationen är tillräckligt effektiv, och OM man skyddar omkringliggande material….och OM man har tillräcklig tillgång till el…osv….

Men jag tvivlar på att man i längden vill bo i den miljö som det här skulle skapa….😬 precis som nämnts här ovan…

Och barn och husdjur förvandlas, som sagt, till riskfaktorer….

"Don't Panic" (Douglas Adams)