Mangandioxid farligt för bruksföremål?
Hej
Jag har gjort en engobe med (500 gram engobelera & 5 kromoxid & 10 gram mangandioxid). Den har penslats på en frukostskål och sedan har jag en vanlig matt glasyr över den. Är det farligt att använda skålen för att äta ur om den innehåller lite mangandioxid från engoben?
Det beror helt på hur du har gjort inkappslingen med glasyren, så det kan ju vara fallet att man får i sig mangan eller inte. Tror inte det går att svara definitivt på utan att skicka till ett laboratorium för testning. Man kan ju ta en hyfsad gissning på att det inte är några problem men det är inte nåt jag är berädd att göra utan att ha sett skålen i fråga.
#1: Okej, jag förstår. Glasyren är gjord på *Cornish stone 50, Krita 6, Dolomit 23, Kaolin 21. * Det ser ut som att engoben med mangandioxid kommer igenom litegrann i glasyren men inte jättemycket.
Har även en annan engobe fast med kromoxid och järnoxid istället. (Samma glasyr över) Är det lika farligt att få i sig också?
#2: Krom är rätt giftigt har jag för mig. Problemet som sagt är att det nästan omöjligt att säga om din kombo är säker eller inte. Om du vill vara på den säkra sidan så undvik giftiga material, eller lev med risken :)
#3: Jag förstår. Tack för svar! :)