Keramik iFokus

Keramik

Etikettglasering
Läst 219 ggr
GertrudRosa
0

Återanvända gamla torkade glasyrer

Hej. Jag har ett gäng gamla hinkar med lergodsglasyrer som jag fått av en keramiker som inte håller på längre. Många är helt torkade, andra är fortfarande flytande. Dessa som är torkade, är det bara att fylla på med vatten och sedan blanda runt? Har inte något flyttal på dessa så tänker att jag bara får experimentera, eller vad tror ni?

ler
1

Bara att blanda med vatten och strunta i flyttal

Ulla
1

Kör på. Du lär väl ändå testa glasyrerna innan du lägger dem på något du är rädd om, för att se vad du har.
En gång hade jag en gammal glasyr som kristalliserat sig i hinken. Det låg som ett lock ovanpå glasyren och den var omöjlig att röra upp. Det skulle vara kul att veta varför det hände. Vad kan en glasyr innehålla som gör att den kristalliserar sig på det sättet?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bo§e
0

Glasyren är inte förstörd, och den går fint att återanvända.
De som är torrast kan bli litet tuffa att lösa upp, och du kanske får krossa den till mindre bitar först, så att vattnet får lättare att lösa dem.
Du kan också försöka "gräva" upp hård eller halvhård glasyr med en slinga, innan du börjar lösa upp den.

Du behöver inte tänka på flyttal.
Konsistensen får du experimentera med.
Ha några skröjade skärvor i beredskap, och provdoppa.

Doppa ner, räkna till 2, och lyft upp.
Tänk så här:
Transparent glasyr skall ligga ungefär "så tjockt som ett kopiatorpapper".
Färgad glasyr: "Ungefär så tjockt som ett kreditkort"….
🙂

Om glasyren skulle bli för tunn, låt den stå och sjunka ett tag, häll av ytvatten, rör om och provdoppa igen, osv……

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-07-07 11:42 av Bo§e
Bo§e
1

#2: Som tur är, händer detta inte så ofta, men vissa glasyrer innehåller salter, som varit lösta i vattnet.
När vattnet torkar, kristalliseras salterna, och det kan då ligga som en hård "skorpa" högst upp.
Oftast är "skorpan" hopplös att lösa upp, men man kan först försöka lösa kristallerna med hett vatten. Fungerar inte alltid….men ibland, med litet tur….
Plockar man bort de kristalliserade bitarna och löser upp det återstående som går att lösa, blir glasyrens sammansättning förändrad, och resultatet blir oftast inte bra…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

ler
1

Om det finns alkalifritta, litiumkarbonat, magnesit och andra lätt upplösliga ämnen i glasyren så återkristalliserar det upplösta sig efter ett par månader. Så antingen provar man att lösa upp det i kokande vatten eller så får man mala det i sin kulkvarn. Bäst är att bara blanda så mycket glasyr som man skall använda eller att snabbtorka resterna för att senare blanda igen.

• Redigerat 2022-07-07 12:31 av ler
GertrudRosa
0

Tack för alla tips! Ska skjbrönna idag o testa glasyrerna imorgon!

Ulla
0

#4: Bosse och #5: Ler

Tack för svaren! Om det händer igen får jag försöka med kokande vatten och hålla tummarna för att det fungerar.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2022-07-13 02:59 av Ulla