Keramik iFokus

Keramik

Läst 222 ggr
Allinagain
1

Feldspar-fältspat

Blir lite rörigt..
Engelska /amerikanska glasyr recept
Innehåller diverse olika fältspat
Jag försöker lista ut vad mina fältspat motsvarar..
Jag har kalium/natrium fältspat, kaliumfältspat, cornish Stone, nefelinsyenit, petalit
I recepten finns:
Custer feldspar, f4 feldspar, g200 feldspar, soda feldspar,
Så letar efter matchning
Vad motsvarar custer feldspar osv

Tack på förhand
P-O

Bo§e
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man får titta på analyserna, och försöka göra sig en bild.
Om vi resonerar riktigt grovhugget, kan man säga att ett fältspat som innehåller mer K²O än Na²O kan kallas Kalifältspat, och om det är tvärtom, kan vi kalla det Natronfältspat.
Det handlar om balansen syra-bas.

Och så har vi dessa handelsnamn, som ställer till det, eftersom de inte säger något alls. Ungefär som "Karlssons Klister"…🙂

Här är en tabell över amerikanska råmaterial, som kanske kan hjälpa en bit på väg. Här ser vi t.ex. att "Custer" helt klart skall betraktas som Kalifältspat.
Tabellen har några år på nacken, så vi får hoppas att den är hyfsat ackurat….
Analyser över "våra" råmaterial torde gå att hitta hos leverantörerna.

Med hjälp av analyserna är det m.a.o. ganska lätt att "gruppera" ämnena, men det finns mer att säga om allt detta, och jag hoppas att vår vän Ler dyker upp, som kan förklara detta mycket mer detaljerat än jag…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-07-30 18:03 av Bo§e
ler
1

Ja det gäller framför allt att se på mängden kvarts så man får hämta datablad på dom fältspat man har. Custer är väldigt nära optimalformeln. Mängden av natrium och kalium (förhållandet mellan dom) har också en betydning för hur färgen utvecklas och även utsmältningen.

Bo§e
0

Och så några rena översättningar:
Soda Feldspar = Natronfältspat
Potash Feldspar = Kalifältspat.

Och om det bara står Feldspar, betyder det oftast Kalifältspat, även om man inte kan vara helt tvärsäker….
Ibland är receptförfattare litet slarviga…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-08-01 18:48 av Bo§e
Allinagain
0

Tack för ert input..
Uppskattas verkligen!!