Keramik iFokus

Keramik

Etikettkeramikugnar
Läst 204 ggr
Pellams85
0

Innbränning av nya element!

Har i dag bytt alla elementen I min cerama LS 120 från 1996 med en
styrbox Cerama infotemp Hobby 6000,
borde ha bytt utan denna också…
Är det någon som har en en uppfattning på hur jag ska göra för att bränna in mina nya element? Med min antika styrbox.
Styrboxen går inte att reglera gällande tempstegring/h.
Med de gamla elementen steg den ca 100/h vid skröjbränning. Ska jag köra en skröj upp till 1050 och 120min utjämning eller göra något annat.

• Redigerat 2022-08-15 18:45 av Pellams85
ler
1

Du behöver inte bränna in element, bara att köra.

[cbhank]
0

#1: Lustigt du säger så, finns andra i branschen som säger att det är bäst att göra så. Men du är en av de mest erfarna jag har haft kontakt med. Jag antar det är din egen erfarenhet som säger att den spelar ingen roll? 🙂

bjorn.lindberg
0

#2: Antar att det kommer från rekommendationen att man bör bränna in nya ugnar och sättmaterial enligt programmet 100 C/h till 1050 håll 2 h?

Pellams85
0

#1: tack för svar, jag läste att elemnten bör brännas in i tom ugn 100grader/h till 1050 för att de skulle få ett oxid skickt.. då kör jag på då! Får jag se vad som händer skulle behöva köra en glasyrbränning så fort det går.

Bo§e
1

Jag landar i samma slutsats som #1.
Genom åren har jag hört talas om flera "patentlösningar" på temat, men jag har aldrig sett eller fått belägg för att det skulle göra någon skillnad, när det gäller att "avspänna" tråden…
Om elementen är slarvigt monterade med mycket inbyggd spänning, slipper man ändå inte undan de bekymren…

Oxidskiktet byggs upp vid normal användning, så det behöver man inte tänka på.

Det viktigaste när man nyss har bytt element, är att köra några bränningar, och sedan känna på alla elementklämmorna en gång till, om någon eller några klämmor går att dra åt litet till, vilket man då skall göra.
Klämmorna kan "släppa taget" vid nybytta element, och det är retfullt om en tråd brinner av vid klämman, bara för att man missat denna rutin…

#3: De inbränningsråd som dyker upp i olika manualer m.m. syftar till att torka ut teglet, som ofta innehåller mycket vatten från tillverkningen, i synnerhet de litet större ugnarna.
Små toppmatade ugnar, som har mindre tegelvolym är oftast betydligt "torrare" vid leverans, även om de inte alltid är heltorra….
Det är nyttigt att även ta med sättmaterialet i uttorkningsbränningen, eftersom det oftast också är nytt, och ibland kan det innehålla en hel del vatten från tillsågningen….

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-08-16 14:59 av Bo§e
Pellams85
0

#5: Elementen sitter på rör, det var inte helt lätt att få dit dem utan att det uppstod spänningar i dem, har inte kört ugnen sedan bytet, jag satt klämmor där de gamla satt ungefär vid över gången mellan två element rader. Är det där den svaga länken är, kan tråden ligga mot ungsväggen eller ska jag försöka få den att inte nudda ungsväggarn? Blev även orolig att tråd spiralenerna kan ligga för tätt, kanske i hop, det ska de väl inte göra då borde ju fel uppstå. Jag begriper inte riktigt hur elementen fungerar, förstår det är värmeelement som blir varma av motståndet, och där tråden från infästning till elementet är tvinnad runt varandra och högst värmeutveckling blir i spiralern där tråden ligger singel, jag ska gå igenom alla spiraler igen och se så ingen tråd ligger mot den andra i spiralvarven. Eller det kanske inte spelar så stor roll om element tråden ligger mot väggen eller spiralvarven är täta. Mvh Thom

Bo§e
1

"Tumregeln" är att spiralen inte får vara så tät att avståndet mellan varven understiger trådens tjocklek.
Man får dra eller knuffa, så att det inte blir för tätt mellan varven någonstans.
Det är inte jätteviktigt att trådvarven är jämnt fördelade….huvudsaken är att varven inte hamnar för nära varandra någonstans.
Så gles spiral som möjligt, helt enkelt.

Att tråden ligger mot teglet vid genomföringen är ok.
Vissa ugnar har genomföringsrör av porslin, vissa har det inte….

Men kom ihåg att efterdra klämmorna efter några bränningar…

Pellams85
0

#7: Tack för svar! Jag misstänkte sprialern inte får ha kontakt för att undvika fel motstånd i elementen, och överhettning mm. Jag ska noga gå igenom elementen inna jag kör igång.
Mvh Thom

Ålands folkhögskola
2

Jag antar att du har spiralerna i ugnen nu, så mitt tips gäller inte - men i alla fall:
Jag brukar mäta hur lång spiralen ska vara inuti ugnen. då tar jag nya spiralen, som är oftast mycket kortare, och binda fast den ena ändan i ett bordsben. Då gäller det att dra i andra ändan tills längden är rätt.

ler
2

#2 ja dels så är det min erfarenhet men jag har också en teknisk utbildning från början och så har jag haft projekt på Kantal. Så enligt min mening så blir det först ett problem när det finns många olika ångor från olika metaller närvarande i ugnsatmosfären. Man kan ju med fördel köra en skröjbränning först.

Pellams85
0

#10: Tack jag kör en vanlig skröj som första körning då! Kan jag böja till nya stift av de trådsrumpar som klippts bort vid anslutningsplintarn? De gamla som satt i ugen var spröda och några sprack. Likt de gamla unga elementen.
Mvh Thom

Bo§e
0

#11: Ja det är en bra idé att använda de avklippta trådstumparna till stift och märlor, eftersom de fortfarande är böjliga och hanterbara.

Pellams85
0

#12: då tänkte jag rätt där iaf, min första ugn och första elemnt byte är gjord, ska dreva lite fiber i några större sprickor inna jag kör nästa skröj. Köpt begagnade, letar nu efter lämplig större ugn. Det är en djungel. Har läst era tidigare diskussioner med mycket kloka råd.

Bo§e
1

#9: Bra tips. Sträck till rätt längd före monteringen.
Skulle elementet bli för långt, får man trycka ihop det, men då måste det vara uppträtt på ett rör/stång/käpp med lämplig tjocklek, för att det skall gå lätt.
Men, det är som sagt litet sent för detta nu…