Laga oskröjat gods
Jag tycker att det är svårt att få hållbara lagningar på stengodslera som torkat länge men fortfarande är oskröjat. Någon som har bra knep?
Jag använder mig av slicker. Något annat bättre?
Slicker blandad med ättika i stället för vatten fungerar bättre.
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1: Hej Bosse. Tack för ditt svar. Jag hade för mig att jag hört något om att ättika isf vatten skulle vara bra men hur mycket ättika och hur stark? 24% ättika?
Du kan prova att blöta upp grejorna i en låda. Ta en påse gips, 5kg säg och gjut det i botten på en sån förvaringslåda med lock av plast. När grejorna är för torra blöt gipset så att det är fuktigt, ställ i grejorna och spreja med en blomspruta, på med locket och låt stå några dagar och repetera efter behov. Min kompis gör detta hela tiden när hon jobbar med tekannor. Ibland kan det vara en ide att ta bitar av fuktig wetexduk och linda runt grejorna. Low and slow är det som gäller så slipper du sprickor och att saker smälter.
Tack! Det ska jag också prova! Det låter väldigt bra.
Jag tycker att det bästa är att skrota spruckna grejor och göra nytt.
#2: Vanlig 24% hushållsättika är ok.
Krossa torr lera och blanda med ättikan, tills du får en lämplig slickerkonsistens.
Fukta även kringliggande lera vid lagningsstället med ättika, och rugga upp ytorna litet grand.
#5: Ja, det är förstås det enklaste…
Men det skadar heller inte att bekanta sig med en och annan "nödåtgärd", om inte annat så för att se deras begränsningar….
- Redigerat 2022-08-16 23:52 av Bo§e
#5:Ler.
Skrota, kassera….. hm kanske inte om det är en skulpterad fågel som jag har jobbat med i ett par veckor och som råkat få näbben skadad…..
- Redigerat 2022-08-17 08:02 av Vlis
Såna lagningar har jag lyckats bra med. (Torr lera utblandad med litet ättika.) Det borde gå bra.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Vlis, berätta gärna hur det går.
Vore ju kul om det lyckades….
Jaaa Bosse! Tack för ditt råd och beskrivning på ’ättiksslickers’ , Jag har fortfarande inte bränt, men vad jag kan se verkar näbbennpå min fågel sitta fast-än så länge, och jag återkommer gärna med rapport efter bränningen. 😁