Keramik iFokus

Keramik

Etikettbilder-på-keramik
Läst 1290 ggr
Ulla
4

Bilder på keramik

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag skulle gärna vilja se litet mera bilder på keramik i forumet, men förstår att jag själv måste föregå med gott exempel.😁 Därför startar jag tråden med några foton på keramik som jag själv har gjort. En del lyckade andra misslyckade.

Visa gärna dina egna alster. Säkert inte bara jag som tycker det är kul att se vad andra gör.

Min första bild är en vas som var med i min senaste bränning. Jag hade gjort flera vaser i ungefär samma modell och gick in för att dekorera dem på olika sätt. Det är en enkel form, här med en kraterglasyr.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

• Redigerat 2025-01-03 11:30 av Ulla
Ulla
3

Förra hösten bestämde jag mig för att göra blomkrukor av all lergodslera som jag hade liggande i mina gömmor. Det visade sig vara mer än jag trodde, så det blev en del annat också. Bl a denna. Tyvärr lyckades jag ha sönder den i ett tidigt stadium. Den är delvis glättad och rökbränd. Tänk att man kan få fram en sådan glans bara genom att polera leran med baksidan av en sked eller en glatt sten.

_
_

• Redigerat 2022-08-27 23:12 av Ulla
ler
1

Snygg den där glättade vasen, egentligen gör det inget att den har en skada, nästan en tur att det skedde

Forma
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag tycker också det är roligt att se mer keramik och lämnar ett par bidrag med sånt som jag håller på med.
Hälsningar Anna

Ulla
1

#2 Tack! Det är lustigt hur man kan ändra sin inställning. För tio år sedan skulle jag säkert ha blivit jättebesviken och kastat vasen, nu gillar jag den som den är.

_
_

• Redigerat 2022-08-28 14:12 av Ulla
Forma
1

#1: Ytan och skiftningarna är jättefina! 😍

Ulla
2

#3: Kul att se dina saker. Häftiga glasyrer! Litet annorlunda mot vad man brukar se.
Den mörkt röda har en väldigt vacker färg.

_
_

Forma
2

#6: Tack! Jag har väl blivit lite av en glasyrnörd, eller kanske ganska mycket om jag ska vara ärlig…
Den mörkröda är en röd krom/tennglasyr och sen har jag haft lite svart glasyr över på vissa ställen för att få extra djup.

Forma
0

Jag gillar kraterglasyren på din första bild, jag skall snart göra lite experimenterande med min kraterglasyr och testa olika färger i.
Men finast är den kanske ofärgad som på din vas.

Ulla
1

#8: Jag har också funderat litet på att testa olika färger. Visa gärna när du testat.

_
_

Ulla
4

Nu var det ett tag sedan jag la upp något. Här är ett par ljuslyktor lagom till 1:a advent på söndag.

_
_

• Redigerat 2022-11-22 19:20 av Ulla
Lermannen
4
Förhandsgranskning av bild 1 av 13
Förhandsgranskning av bild 2 av 13
Förhandsgranskning av bild 3 av 13
Förhandsgranskning av bild 4 av 13
Förhandsgranskning av bild 5 av 13
Förhandsgranskning av bild 6 av 13
Förhandsgranskning av bild 7 av 13
Förhandsgranskning av bild 8 av 13
Förhandsgranskning av bild 9 av 13
Förhandsgranskning av bild 10 av 13
Förhandsgranskning av bild 11 av 13
Förhandsgranskning av bild 12 av 13
Förhandsgranskning av bild 13 av 13

Lite av vad som kommer ur ugnarna :)

bjorn.lindberg
5
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Olika grejor jag gjort i år.

nyburgaren
5
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Tycker det är spännande med glasyreffekter

Ulla
0

#11: Tack för att du visar. Jag ser att du också använder olika metoder när du bränner. Visst är det kul att variera sig. Raku passar så otroligt bra till skulpturer.

_
_

Ulla
0

#12: Fina glasyrer. Jag gillar särskilt den brunsvarta. Den ser så läcker ut att jag får lust att slicka på den. 😁 Den gulprickiga har jag aldrig sett förut. Väldigt annorlunda.

_
_

Ulla
0

#13: Båda är fina, men grodan är superhäftig. Jag blir mer och mer sugen på att lära mig mera om glasyrer när jag ser alla era exempel. Köpte en ny bok i förra veckan för att lära mig förstå hur de funkar.

_
_

bjorn.lindberg
0

#15: Den prickiga är en Coleman Tea Dust som har för lite kisel och aluminium, sen håller jag den ungefär fyra timmar på 950 C för att prickarna skall få lite effekter.

Den brunsvarta är en tenmoku från Carol Marinas. Du kan läsa mer om glasyren här: http://carol.knighten.org/2022-GlazeTests/2022-05-07-pursuit-of-tenmoku/

• Redigerat 2022-11-23 18:13 av bjorn.lindberg
Ulla
0

#17: Är glasyrer ditt specialintresse? Ser att du ofta refererar till glazy.org

_
_

• Redigerat 2022-11-23 18:10 av Ulla
bjorn.lindberg
0

#18: Nja, i brist på ved/gas ugn så blir det glasyrer som gör nåt spännande i el-ugn.

Forma
5

Det här lilla glasyrexperimentet har jag roat mig med! En Floatingglasyr med hög Kalciumhalt och lite Krom som jag lägger underst. Ovanpå samma bas men med lite Tenn istället för Krom. Alltså en vit glasyr som reagerar med Kromet från glasyren under och förvandlas till cerice.
Fatet på bilden är kanske inte så smakfullt men ändå ganska roligt! 😀

Ulla
1

#20: Kul experiment! Jag råkade ut för något liknande när jag gick min första keramikkurs och fortfarande trodde att man kunde blanda glasyrer som vanliga färger. Doppade en kruka i två glasyrer, där den ena innehöll krom och den andra var en tennvit. Den ena svart och den andra vit. Gissa om jag blev förvånad när jag fick se resultatet!

_
_

• Redigerat 2023-03-28 22:16 av Ulla
bjorn.lindberg
0

#20: Alright, en krom råsa? Har inte provat själv, håller mig borta från allt som man inte kan spola ner i vasken, för jag är typ lat :)

bjorn.lindberg
1

Kul tråd för övrigt, gillar att se vad alla pysslar med!

Ulla
0

#19: De två sista i din bildrad ser också spännande ut. Har du försökt efterlikna salt-eller vedbränning i din elugn?

_
_

• Redigerat 2022-11-24 10:23 av Ulla
bjorn.lindberg
0

#24: De två sista är brända i en ved-ugn. Iofs. borde du kunna göra den svarta flaskan i en el-ugn. Man får ha en muffel med lite kol i. Vi håller på och gör lite experiment med det just nu.

Ulla
0

#25: Ah, och jag som trodde att du inte hade tillgång till en. Att du hade kommit på något sätt att få till det utan.

_
_

bjorn.lindberg
0

#26: Vi är några som brukar åka till Danmark och bränna ved varje sommar, men det blir ju inte så ofta.

Ulla
2

Ännu en tilltänkt blomkruka som blev något annat.😁
Kom att tänka på den när jag läste inläggen i den här tråden: https://keramik.ifokus.se/discussion/1553827/former

Lampfoten är inte glaserad, bara glättad med en sten och rökbränd. Glättningen har nästan försvunnit helt. Beror antagligen på att den skröjades för högt.

_
_

Keramik iFokus - för alla oss som gillar keramik! Här träffas både erfarna keramiker och nybörjare för att byta erfarenheter och kunskaper. Välkommen du med!
  • Redigerat 2022-12-08 16:11 av Ulla
ler
0

Inte min keramik medborgare jag vill visa ändå, har nu varit på resa runt i Sverige och Sydeuropa i ett par månader nu och det här är från Gaudis park i Barcelona. Som ni ser är det skadat och jag ser det på många ställen så det finns mycket att göra

Ulla
0

#29: Tråkigt! Är det glasyren som skalats av på flera ställen? Måste man göra om allt det skadade?

_
_

• Redigerat 2022-12-10 15:14 av Ulla
Ferruma
0

#28: bra val av skärm, blir jättesnyggt ihop!

ler
0

#30 ja det är spaltat av flagor med både skärv och glasyr så det måste nog göras helt nytt

Ulla
0

#31: Tack! Jo, jag tycker om den där skärmen. Traditionell i formen men ändå litet ny när man ser lampan igenom.

_
_

Ulla
2

En bukett med vissna tupaner. Jag tycker ändå att den är ganska fin.
Trasiga krukor och vissna blommor - min smak har förändrats en hel del med åren.

_
_

• Redigerat 2023-03-28 22:18 av Ulla
Oxenblue
2

En drejad fisk med kristallglasyr från 80 talet, med en Porslinslera som inte finns mer tyvärr. Ser lite ledsen ut men hade sett lite konstigt ut med gipan på andra hållet..

Ulla
2

Vilken fin fisk! Dessutom fotograferad i en härlig miljö. Fiskar ser alltid litet ledsna ut, tycker jag. Förresten så ser den mest snopen ut.

_
_

Bo§e
1

#35: Jättefin fisk…! Och fint fotograferad på stranden….🙂

Försvunnen porslinslera: Kan det ha varit IWÖ-lera, B60 eller B52…..?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

Oxenblue
0

#37: B52 (bombaren) var det, om jag minns rätt.. en fin lera till kristallglasyr speciellt men bra till många andra konstglasyrer, lite jobbig o dreja stort men helt ok.

• Redigerat 2023-03-29 01:31 av Oxenblue
Kreatia
0

#1: snygga bägge två 😊👍

Kreatia
0

#35: så fin och ovanlig 😊👍

Kreatia
0

#34: 😅

Kreatia
0

#10: vackra

Kreatia
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Tuppar, lampfot, ljusstakar och lykta. Jag hittar på nya saker eftersom 😊 detta är bara en hobby men jag tycker jag har utvecklats och skam vore väl annars då jag har pysslat med lera ganska många år nu.

Ulla
0

#43: Du gör så fantasifulla saker. Det märks att du gillar att hålla på med keramik. Är riktigt avundsjuk på dina tuppar, nu när påsken närmar sig.

Förresten, tack för ditt beröm ovan.

_
_

Kreatia
0

#43: 😊👍

nyburgaren
3

Kom ur provugnen idag järnröd glasyr! Bytat ut benaskan mot Borfosfat och lithiumkarbonaten mot petalit samt slopat taiken mot dolomit! Och kört hålltid för att få kristaller! Det är lätt man nördar sig in i glasyrens oändliga universim!

bjorn.lindberg
0

#46: Tjusigt, vilka hålltider/temp använder du?

Ulla
0

#46: Spännande glasyr - igen. Tack för att du visar!

_
_

Bo§e
0

#46: Den var riktigt fin…!
Brände du den i den "nya" provugnen…?

Här är ett kristallglasyrrecept av Emmanuel Cooper eller Derek Royle (vet inte vem av dem…)
Kanske värt att testa…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2023-04-03 13:10 av Bo§e
nyburgaren
0

#47 Tack! Den är bränd snabbt upp till 1240 ingen hålltid där utan en timme mellan 1000 och 950! Den här järnröda har många ansikten och möjligheter rolig att leka med!

nyburgaren
0

#48: Tack 😀

nyburgaren
0

#49: Tack! Den är bränd i min lilla 3L provugn jag precis bytat element på! 1,5. Kw lagom effekt det går snabbt en bränning! Får kolla in receptet du har! Har ej fixat provugnen jag fick som bara går upp till 1100 den har lite dåligt med plats för nya element! Får kanske borra lite hål i den för efterreduktion med gas! Dår räcker ju ugnens topptemp till!

Oxenblue
0

#36: Tack!

Oxenblue
0

#37: Tack!

Kreatia
0

#46: jättefin 😊😊

bjorn.lindberg
0

#50: OK, tackar för infon :)

studiogülbin
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 8
Förhandsgranskning av bild 2 av 8
Förhandsgranskning av bild 3 av 8
Förhandsgranskning av bild 4 av 8
Förhandsgranskning av bild 5 av 8
Förhandsgranskning av bild 6 av 8
Förhandsgranskning av bild 7 av 8
Förhandsgranskning av bild 8 av 8

Hej på er!

Mitt namn är Gülbin Kulbay och driver "studio gülbin. Jag jobbar som konstnär, keramiker och arkeolog samt pedagog. Delade mina bilder i en annan tråd men tänker jag kan lägga några även här :)

Vill ni support mig och följa mitt arbete är ni välkomna att följa mig på IG: @studiogulbin.slowceramics

Allt gott!
Gülbin

• Redigerat 2023-04-04 14:36 av studiogülbin
Ulla
0

#57: Tack för att du visar! Jag var inne och tittade på din sida. Roligt att se keramik som skiljer sig så mycket från det jag själv gör. Skulle gärna duka med dina färgglada tallrikar.

Ser att du är arkeolog också. Har du fått någon inspiration därifrån?

_
_

• Redigerat 2023-04-10 23:55 av Ulla
Snuffakeramik
3
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Drakvarelser är kul att pilla med mellan det vanliga drejeriet.
allt ifrån någon decimeter till ca 50cm har de blivit. Här är några.

• Redigerat 2023-04-11 16:00 av Snuffakeramik
Kreatia
0

#59: wow så fina 👋😊

Snuffakeramik
0

#60: tack!

Ulla
0

#59: Man måste få leka ibland. Härliga drakar. Gissar att det var pilligt att få dit håret

_
_

Snuffakeramik
0

#62: jo det är pill o lim. håret är hästtagel.

Ulla
1

Äntligen har vi fått regn! Det behövdes för det var kruttorrt ute. Den lilla buketten på utebordet har nästan klarat det senaste skyfallet. Däremot finns det mycket annat i trädgården som just nu ser litet tilltufsat ut.

_
_

EmmT
2

Älskar verkligen drejning men har lyckats snöa in mig på skulptering, denna ska med på en konstrunda i Bjätrå nästa vecka (Höga Kusten) ifall någon har vägarna förbi :)

Ulla
1

Kul att se som omväxling till alla krukor. Får mig att undra vad den betyder istället för hur den är gjord. Har du några andra skulpturer du vill visa?

_
_

EmmT
1

#66: Här är ett kaninhuvud som jag gjorde till en kompis som mist sin kanin. Den sprack olyckligtvis uppe på huvudet. Gjort en till kanin med en cowboyhatt som ligger här hemma någonstans, ska leta :)

Har några fler på gång i marmorerad lera och det är också ansikten, fortsättning följer

Ulla
1

Fin kanin. Jag tycker inte att sprickan stör.

_
_

Heavenonearth
0

#0: Hej!

Spännande glasyr, kan man läsa om den någonstans? Behöver den en speciell bränntid/kurva? Tack

Ulla
1

Hej! Jag utgick från receptet Hannas sidenmatta vita här i receptsamlingen. Sedan lade jag till kiselkarbid och titanoxid, 10% av varje. Den är bränd tillsammans med övriga stengodsglasyrer. Vid något tillfälle har resultatet blivit mindre lyckat, men jag har inte lyckats lista ut varför.

Man kan prova att utgå från sin vanliga basglasyr och lägga till kiselkarbid till den. Titanoxiden gör att kratrarna inte blir så vassa.

_
_

Keramik iFokus - för alla oss som gillar keramik! Här träffas både erfarna keramiker och nybörjare för att byta erfarenheter och kunskaper. Välkommen du med!
  • Redigerat 2025-09-15 21:53 av Ulla
Fredrik1976
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Här kommer några bilder på lite större urnor jag gjort med repteknik. ca 70cm höga.:) ett konstant experimenterande.

Heavenonearth
0

#70: Hej,

Tack för svar! Vilken temperatur brände du den på? Jag har läst någonstans att lava glasyrer ska ha en viss tid för utjämning men vet ej om det stämmer….

Ulla
1

Jag lät dem gå med i en vanlig stengodsbränning. Det var ett ovetenskapligt test som funkade ganska bra. Ett föremål av fyra fick dock inga kratrar utan såg ganska tråkigt ut.

_
_

Ulla
0

#71: Jättefina!

_
_