Elkostnad vid bränning
Hej!
Med tanke på de höga elkostnaderna i nuläget och den kommande tiden, undrar jag om någon vet hur man beräknar elkostnader för en bränning.
Under nätterna är kostnaden oftast låg men nattens timmar räcker inte till!
Jag har en liten ugn med trefasuttag. Det tar ca 12 timmar att bränna (både vid glasyrbränning och slröjbränning). Hur kan jag beräkna kostnaden? Någon som har en ungefärlig aning?
Tack tack!
Har du en någorlunda modern styrning till ugnen…?
Då kan den ha en inbyggd driftstidsmätare.
Funktionen kan ibland vara litet "dold"…..kolla bruksanvisningen…!
Vad heter styrdosan…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Den är allt annat än modern tyvärr! Inga finesser varken synliga eller dolda.
Förra gångerna jag brände kikade jag på elförbrukningen i appen Tibber (finns kanske i app från ditt elbolag). Timme 4-7/8 (dvs när ugnen jobbade på maxfart för att nå topptemp) var överlägset högst förbrukning, så jag kommer att planera för de timmarna när det är som billigast framöver. Gällde både skröj och glasyr!
Ok….då kan du tillämpa en litet mer grovhuggen metod för att få ett cirkavärde:
Bränningens långsamma del:
Tiden som den pågick x ugnens effekt i kW x 0,5 = antal kilowattimmar.
Anteckna siffran.
Bränningens snabba del:
Tiden som den pågick x ugnens effekt i kW = antal kilowattimmar.
Anteckna siffran.
Lägg sedan samman de båda summorna, så får du ett ungefärligt antal kilowattimmar som bränningen förbrukat.
///////////////////////////////////
Vill du ha bättre koll, kan en elektriker ganska lätt montera en driftstidsräknare (kan kopplas till ugnens kontaktor)
Sedan kan du bara multiplicera den uppmätta driftstiden med ugnens effekt i kW, så har du en exakt siffra.
#3: jag har samma app! Brukar försöka pricka in bränning när det är som billigast. Tyvärr är det inte så ofta det är billig el och när det är det så är det bara några timmar.
#4: dum fråga kanske men hur vet jag ugnens effekt i KW?
Ja, det hjälpte…
Ugnens effekt är 3,75 kW.
Om du tillämpar den "grovhuggna" räknemetoden ovan, kan du använda siffran 3,75 som effektangivelse.
- Redigerat 2022-08-28 14:59 av Bo§e
Tack!
6timmar 3,750,5= 11,25
6timmar *3,75=22,5
33,75*priset per kilowattimme=kostnaden för bränningen
Tex
33,75*500öre/kw=168,75 kr
Stämmer det? Låter ju inte alls så dyrt som jag tänkte att det skulle vara!
Ja, det stämmer, även om du skrev formeln litet otydligt på första raden.
6 x 3,75 = 22,5 x 0,5 = 11,25
Men summan tyder på att du förstod rätt. 🙂
Så, nu är det bara att ta tid på bränningens olika segment, och räkna……
Ingen exakt vetenskap, men du hamnar ganska nära….
Tusen tack för hjälpen!
Om man vill kunna utnyttja att elen är billigare på natten så måste man ha avtal med timpris. Vanligt rörligt avtal betalar man en genomsnittskostnad per månad som beräknas i efterhand. En detalj som en del kanske inte har koll på tänker jag.
Min 7 kW ugn drar ca 18 kWh på en skröj och 36 kWh på en glasyrbränning till 1250 grader.
#12: Precis! Tur att jag har avtal om timpris!