Fel på automatiken
Jo, som sagt tidigare min automatik knäpper av nångång emellanåt….jobbigt eftersom det ibland händer och jag missar det, varpå ugnen kan hinna sjunka ett par hundra grader…Aldrig några problem att bara knäppa på igen, då promenerar den snällt uppåt igen. Bosse har föreslagit en del möjligheter till vad det kan bero på och vi fortsätter fundera. Min man har kopplat dit en driftstidsmätare mellan nolla och utgången från ett (av 3) elementrelä, kan detta ha med problemet att göra?
A.M.L
Nej, drifttidsmätaren borde inte påverka någonting……
Kolla först upp givarkretsen, efter möjlig glappkontakt. Koden E A1 pekar mot det.
//////////////////////////
Sedan har vi det mer långsökta, dvs relä/reläer som inte är avstörda…..
En ugn är en kraftig strömförbrukare, och när reläerna slår av/på, kan det skapa "spikar" på elnätet.
("Spikar" = elektrikerslang för plötsliga fluktuationer i nätspänningen).
Om reläerna inte är avstörda, kan sådana "spikar" skicka "elaka" signaler till automatiken, som då kan bete sig irrationellt på olika sätt.
Därför har de flesta ugnar (numera) försetts med störningsskydd på sina kontaktorer/reläer, som eliminerar detta.
Om man har en ugn där reläet/reläerna saknar störningsskydd, bör man definitivt se till att få det monterat….särskilt om automatiken är av modern mikroprocessortyp….
En enkel sak för en elektriker, och komponenterna (kondensatorer) är jättebilliga…
Detta händer som sagt inte ofta, men det kan skapa mycket huvudbry, där ingen förstår varför utrustningen krånglar…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-08-29 13:26 av Bo§e
Tack!
- Vi tittar efter ev glapp igen….
- Ugnen är en bara 3 år gammal Rohde (200 liter), då borde kanske störningsskydd finnas? Min man har bytt ut ett relä som hade bränt till ett "exakt samma" Men finns det speciella relän?… kan störningsskyddet sitta i reläet? Kan han ha bytt till ett ickestörningsskyddat relä?
A.M.L
En fråga till, kan ev befintlig avstörningsenhet (om det finns) blivit skadad när reläet gick sönder?
Tack igen!
A.M.L
#2:
1: Ja, det är det mest sannolika, med tanke på felkoden E A1.
2: Om ugnen är så ny, är det säkert avstört…det borde det vara…
Normalt är det helt ok att byta till ett "liknande" relä. Huvudsaken är att det tål den aktuella belastningen, och att magnetspolen har rätt spänning.
Störningsskydd och reläer kan se litet olika ut, men störningskyddet brukar sitta som ett litet "bihang" till reläet. (Rödfärgat på skissen)
Ugnar med dubbla kontaktorer/reläer (dvs ett säkerhetsrelä och ett arbetsrelä), har störningsskyddet monterat på arbetsreläet.
///////////////////////////////////////
#3:
Jag tror inte att jag varit med om att en avstörningskondensator gått sönder…
Det känns osannolikt..
Jag skickade dig två PM, med tips om hur du kan gå vidare…..
PS
Vissa moderna ugnar har "solid-state"-reläer, dvs elektroniska reläer, och i så fall liknar det inte min skiss ovan.
DS
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-08-29 18:32 av Bo§e