Uterms kombinationsugnar
Kikar på Uterms kombinationsugnar (el + gas). Någon som har en sån och vill dela med sig av sina erfarenheter? Ser att rolnor ställt en liknande fråga här, men det är snart 10 år sedan och han har ju tyvärr lämnat forumet.
Andra kan det här bättre än jag, men jag var också inne på att köpa en uterm ugn. Det var lite olika saker som fick mig att hoppa över. Ventilationen hade vart jobbig att lösa i mitt fall. Känns lite som man måste spendera en hel dag att passa ugnen, ungefär som en vanlig gasugn. Det stora problemet för mig var att man behöver vara rätt försiktig med hur mycket reduktion man har. För mycket kan göra att elementen brinner upp. Det andra problemet är väl att jag aldrig lyckades få tag på nån på uterm, vilket känns lite så där. Hur som helst, om jag skall ta mig an besväret att lösa ventilation så kan jag lika gärna köpa en gasugn och bränna med stadsgas.
Instämmer i stort sett med #1.
Graden av reduktion kan vara litet svårare att bedöma med ögat, och det är därför ganska lätt att "överreducera", vilket är både onödigt och direkt skadligt för elementen genom överskottet av kol som bildas i ugnskammaren.
Bra, om man tar hjälp av ett CO²-instrument, åtminstone tills man lärt sig "läsa" ugnen.
Redan en minimal synlig låga vid utblåset kan indikera en ganska kraftig reduktion med en sådan här ugn….
Och ja…..passning krävs…
Ventilationen måste utformas så att den klarar högre temperaturer än vid vanlig elbränning, och den bör fungera med självdrag, eftersom en fläkt skulle kunna "grillas", i värsta fall…
Jag förstår den goda tanken med kombinationsredskap, men att de sällan/aldrig blir någon riktig hit är också begripligt….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-09-01 14:53 av Bo§e
Tack för hjälpsamma bidrag!
Vad är det som gör att det är lättare att läsa av reduktionen med en ren gasugn?
#3: Det är nog mer att du kan blåsa på med reduktion utan det spelar nån roll om du gör för mycket.
#3: Med en kombinationsugn jobbar man med en betydligt mindre låga, och även subtila småskillnader kan göra stor skillnad i reduktionsgrad, på ett helt annat sätt än med en ren gasugn.
Därför kan det vara litet svårare att veta exakt vad man gör…..men allt går ju att lära med litet övning…
Ja, det är som Björn säger (#4). Med en "vanlig" gasugn riskerar man inte att skada några element om man råkar "brassa på"….
Tack, då förstår jag bättre! Men en CO²-mätare låter ju annars som en bra lösning? Då vet man ju syrenivån? Vilken nivå bör man få ner den till, tro?
CO²-mätare brukar tyvärr vara dyra, men det fanns (finns?) en lämplig mätare som inte var fullt så dyr, och som tillverkades i Australien.
Den var avsedd för keramikbränning, och hade därför ett porslinsrör som fördes in i ugnen.
Har för mig att den såldes via Venco…..kanske ett spår att följa upp….?…eller finns här någon som vet mer…?
Det är svårt att ange exakta värden, innan man "kalibrerat in" allting.
Bäst att utgå från "normalvärdet" vid vanlig atmosfärisk syrehalt, och sedan bygga upp erfarenhet genom egna noteringar av avläsningarna, steg för steg, så att man får en egen "tabell"….
Inser att det är mer komplext än man kanske skulle önska…
Å andra sidan, det finns ju helautomatiska gasugnar. Och helautomatiska elugnar. Då borde det väl kunna finnas helautomatiska kombinationsugnar egentligen? Men de kanske bara finns inom industrin? Om de ens finns.
CO²-mätare finns hos scarva .com
Ligger nog runt 14604.96 kr + frakt
Köper en del där ifrån
- Redigerat 2022-09-02 06:53 av L.A.E
Jag hittade några instrument:
Axner
https://shop.clay-planet.com/fireball-oxyprobe.aspx
EcoNox
https://www.econox.com/oxygen-probes/carboprobe-cp-cp-plus-for-potters-o2
Bailey
https://www.baileypottery.com/c-150-001k.html
//////////////////////////////////////////
Jag tycker inte att man bör komplicera saker mer än nödvändigt, men ett CO²-instrument har onekligen en god pedagogisk funktion, och gör det också lättare att kunna upprepa brännresultat.
Jag ser det inte som ett måste, men ett sådant instrument gör bra nytta när det gäller att lära sig "förstå" en kombinationsugn, särskilt om man inte har tidigare erfarenhet av reduktionsbränningar.
#8: Ja, nästan allt går att automatisera, men det skulle kräva avancerad teknik, som definitivt inte blir billig….
Känns inte realistiskt om man jobbar småskaligt…
Och så (tycker jag) att man inte bör lämna levande eld obevakad.
////////////////////////////////////////
Scandia tillverkade en gång en kombinationsugn som i hög grad var automatiserad, men det handlade mest om olika säkerhetsfunktioner.
Även här fick man finnas på plats och manuellt "ratta" gasmängden under reduktionsfasen.
- Redigerat 2022-09-02 11:35 av Bo§e
#11: Vet inte om det var Scandia eller en hemmakokad ugn, det var någon som postade en bild på en kombinationsugn där elementen låg i porslinsrör. Verkar ju fiffigt, borde vara bättre för elementen.
Ja, någon låga ska inte lämnas obevakad!
Alla era tankar och idéer hjälper mig framåt i mina funderingar.
Tack LAE och Bosse för konkreta tips på produkter.
#12: Jag vet vilken ugn du åsyftar, men jag vill inte nämna något namn här på forumet….😬
Att lägga elementen i rör var ingen bra idé, trots den goda intentionen.
Elementen levde ett väldigt tufft liv inne i rören, pga överhettning, vilket förkortade livslängden minst lika mycket som inkapslingen skyddade dem från den reducerande atmosfären….och det överdrivna slitaget fick ju elementen utstå även när man inte brände reducerande…
Ingen smart idé, kort sagt….
#14: OK, bra information, i fall man springer på det igen :)
Jag hoppas att alla förstår att jag inte "dissar" något speciellt ugnsfabrikat.
Mitt resonemang avser kombinationsugnar i allmänhet, och de kompromisser man får räkna med, när man sammanför faktorer som inte trivs så bra tillsammans….
Jag tycker du kommenterat de rent tekniska aspekterna, inte recenserat märken.