Keramik iFokus

Keramik

Etiketterutrustningövrigtkeramikugnarugnkeramikugn
Läst 270 ggr
EvaRittsel
0

Känner någon till denna ugn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

En liten rund ugn som man kan bränna stengods i. Men ingen bruksanvisning finns. Så jag undrar om någon vet mer om ugnen med namnet Skitter Kiln från England. På ugnen står Cromatic Kilns, Longton, Stroke-on-trents. Instrumentet är sammanbyggt med ugnen. Vore sååå tacksam för svar!

ler
0

Gå in på Cromartie Kilns egen hemsida där finns en hjälpsida för tekniska frågor.

Bo§e
0

Man kan maila Cromartie och ställa frågor:
info@cromartiehobbycraft.co.uk

Även om den aktuella ugnen inte tillverkas längre, kan de kanske ordna med en bruksanvisning, antingen övergripande, eller åtminstone en separat manual för "Kiln Sitter", dvs kägelautomatiken som ugnen är utrustad med.

/////////////////////////////////

Kiln Sitter är en halvautomatisk styrning.
Man ställer in effekten (hastigheten) med effektvredet, dvs vredet på ugnen. Man börjar oftast med "halv" effekt.
Vid lämplig temperatur (vid en given tid, t.ex. efter ca 6 timmar vid skröj) måste effekten manuellt vridas upp från halv till full effekt.
Topptemperaturen bestäms sedan av Kiln Sitter, som skall "laddas" med Orton Minibars, eller Orton små käglor, eller den avbrutna ändstumpen av Orton normalkäglor, med passande temperaturvärde.
När käglan smälter, avbryter Kiln Sitter bränningen.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-09-10 19:46 av Bo§e
Bo§e
0

Lägger till:
Ratten "Hours of estimated firing time" är ett slags säkerhetsfunktion.
Den skall ställas in på en tid som överstiger den tänkta bränningstiden en bit, så att allt slår av om Kiln Sitter skulle strejka eller haka upp sig….

Den ratten är m.a.o. tänkt att (i det värsta av scenarion) förhindra en katastrof….

Men hur lång en bränning blir, vet man ju inte förrän man testat…..
Första skröjbränningen och första glasyrbränningen får man därför övervaka (med ratten ställd på "max" (20 timmar), och notera hur lång tid bränningen tar.
När du vet detta, kan du i fortsättningen ställa in funktionen litet mer -"tajt".
Om en bränning ar ca 7 timmar, ställ ratten på t.ex. 8-9 timmar, osv….så att bränningen får tid att fullföljas.

En ganska "trubbig" säkerhetsfunktion tycker jag, men ju bättre man lär sig ställa in den, desto mer nytta gör den….

Men, man vill ju inte att denna funktion skall stänga av bränningen före Kiln Sittern 😬, så ställ den inte alltför tajt….

• Redigerat 2022-09-10 20:23 av Bo§e
Bo§e
0

Här är listan över Ortonsystemet.
(Käglor och Minibars)

Keramiktanten
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

#0: Hej! Jag har en likadan ugn fast ännu äldre gissar jag på.
Jag undrar om du möjligtvis fick svar på hur den fungerar? I så fall kanske du skulle vilja dela med dig av infon?
Tack på förhand.

Bo§e
0

Keramik iFokus - för alla oss som gillar keramik! Här träffas både erfarna keramiker och nybörjare för att byta erfarenheter och kunskaper. Välkommen du med!