Läckande kobolt?
Hej!
Jag har gjort tallrikar som jag engoberat med olika koboltengober med en tillsats av 0.5-2% kobolt och därefter glaserat med en transparent blank glasyr.
Det ser ut som 2 procentaren har trängt igenom glasyren då ytan blivit lite matt och metallisk.
Min fråga är om det är ok att använda tallriken som bruksgods, eller kan det släppa gift ifrån kobolten? Vad tror ni?
Oklart, har du gjort ett syratest?
Det är inte lämpligt, alla utfällningar är giftiga. Så dyrares är onödigt.
Testa litet olika transparenta glasyrer.
Vissa glasyrer får kobolten att "blöda" mindre…eller mer…
Fast, 2% kobolt i en engobe ÄR ganska mycket…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Ja det är mycket, man kan ju trixa med både engobe och glasyr så mängden kobolt kan reduceras utan att det går ut över färgen. Och glasyren kan räcka med att öka mängden kvarts och kaolin, och eventuellt minska mängden kalium och natrium och ersätta med kalcium, magnesium, Barium och zinkoxid
- Redigerat 2022-09-15 19:38 av ler
Den vanliga koboltoxiden är som regel ganska grov, och om man mal ner den till finare kornstorlek, får man bättre färgspridning, och oxiden blir därmed "effektivare" som pigment….
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-09-15 19:51 av Bo§e
Ja eller man kan med fördel använda koboltsilikat som har en väldigt fin kornstorlek och man slipper för dom problem som oxiden ger på grund av naturligt förekommande natrium som ofta ger nålstick.
Tack alla för svar. Det blir till att göra om och göra rätt. 😁 /Katarina