Keramik iFokus

Keramik

Etiketterglasyrerglaseringkeramik-bränningdekorera
Läst 124 ggr
Etttvåtre
0

Glasera, dopp eller pensla ?

Hej!
Tänkte höra om lite tips för nybörjare ang. glasering. Är självlärd och därför inte så stor koll på glasering egentligen.
Jag har endast använt dopp-glasyr men är lite nyfiken på penselglasyr.

Vad är lättast att få ett fint resultat med som nybörjare, och vad blir skillnaden på slutresultatet med att doppa eller pensla?

Dela gärna för och nackdelar.
Tack för svar :)

Bo§e
0

Den stora skillnaden mellan dopp och pensel är att penslad glasyr lämnar spår av penseldragen, och att glasyrskiktets tjocklek kan variera, på ett och samma föremål.

Det här kan ju ses som både bra och dåligt, beroende på vad man vill åstadkomma.

En glasyr som är beredd till penselglasyr, innehåller oftast något förtjockningsmedel, som också håller glasyren flytande längre tid på godset (så att man hinner stryka ut den så jämnt som möjligt)
"Kur 5" är en sådan tillsats.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-09-16 15:12 av Bo§e
Ulla
0

En fördel med penselglasyrerna är att man inte behöver så stora mängder. Det är bra om man vill testa flera olika glasyrer. Nu är det längesedan jag använde mig av såna, men jag minns att det funkade bra. Däremot har jag aldrig lyckats lägga på vanliga glasyrer med pensel med gott resultat.

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

ler
2

Det är bara teknik, jag har inga problem med att pensla vanliga glasyrer. Man skall ha en bra pensel och lägga den flat mot godset lyfta ett par millimeter och dra penseln ett litet stycke, trycka till mot skärven och så vandrar man vidare på det sättet. Glasyren får inte vara för torr.

• Redigerat 2022-09-16 18:47 av ler