Keramik iFokus

Keramik

Läst 103 ggr
GertrudRosa
0

Fixa förstörda sättplattor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har tillgång till en gammal ugn som har sättplattor som behöver lite kärlek. Som ni ser håller jag på att vinkelslipa bort stora glasyrfläckar, men undrar hur man ska göra med allt stänk? Hela plattan är ju full och har inte råd att köpa nya. Ska jag slipa bort allt stänk eller bara dom stora fläckarna?
Också, visst kan jag fylla hålen och hela plattan med plattengobe efter slipning?

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Slipa, så att du kommer ner till själva plattans yta, så att inga "klickar" av glasyr sticker upp.
Ytan kan vara litet fläckig, men det gör inte så mycket.
Eventuella gropar fyller du sedan med extra tjock plattengobe (bottensatsen i hinken), slätar till, och slutligen engoberas hela plattan…

Bilden visar en diamantslipskiva, som är lämplig för sådana här jobb (utomhus).

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-09-16 19:01 av Bo§e
GertrudRosa
0

Toppen! Tack!

[cbhank]
0

#1: Bosse, jag trodde att man måste försöka få ut glasyrstänk helt från en platta, annars kommer det som ligger i fortsätta bränna genom…? Det är närmaste omöjligt vet jag redan. Har du mer råd eller tankar ang detta ämnen vore jag också tacksam!

ler
2

Förr eller senare så blir glasyren mättad av aluminiumoxid från plattan och så slutar det att ha någon negativ påverkan på plattan

[cbhank]
0

#4: aha!

Bo§e
2

#4: Ja, det blir mättat.

Uppstickande "pölar" bör slipas bort, tycker jag. Annars blir det svårt att nyttja plattorna fullt ut. Man vill ha plana plattor.

Men, flammigheter i ytan är "ok", och kan engoberas över….

"Don't Panic" (Douglas Adams)