Brännkurva
Jag jobbar i stengods. Har tidigare haft en glasyrbrännkurva 150- 600 skip 1220 15 min utjämning
Jag ser nu tips på Brännkurva 150-300 skip 1220.
Låter ju mer energisparande? Men finns det större risk att få rinnig glasyr?
Det funkar bra och det påverkar inte rinnandet. Själv så kör jag full fart till 100 grader före topptemperatur och så 100 grader i timmen till topptemperaturen och så 20 minuter utjämning.

Men detta funkar inte på lergods eller..
Min erfarenhet är att glasyren krackar rejält när det inte går låångsamt upp
Tankar kring det?
#1: tack för svar förstår inte riktigt hur du menar ?
Om du kör till 1220 så full fart till 1120 och så skall dom sista 100 graderna ta en timme, sedan hålltid på 20 minuter
#0 & #1: Nej, det påverkar inte rinnigheten, och fungerar bra.
Men….svårt att förutsäga hur stor/liten elbesparingen blir. Kanske inte jättemycket…
En tidsbesparing blir det i alla fall…
"Don't Panic" (Douglas Adams)
#1 & #2: Inbromsningen på slutet, som Ler föreslår, är till för att värmearbetet skall få en chans att "komma ikapp", så att alla processer hinner ske i godset.
Men jag tänker att lämpliga "inbromsningsdata" kan variera mellan olika ugnar, inte minst på stengodsnivå.
De flesta ugnar brukar "bromsa själva" mer eller mindre, från, säg 1150°C och uppåt, beroende på hur "slöa" eller "pigga" de är….
- Redigerat 2022-09-17 14:02 av Bo§e
Tack för bra svarBosse och LER 😊Nu fattarjag .Då kör jag på 150-300 skip 1220. Jag har förhoppningsvis en pigg ugn helt ny Kittech som jag just nu bränner in innan första användningen. Tror inte heller att min datorenhet TC 66 kan programmeras som du gör ler men tack ändå för din tid att svara😊
Jo det borde den kunna
Angående lergods så är det bara hålltiden som kan ökas och långsammare avsvalning.
Hjälper inte det så får man ändra på glasyren, mera bor, zinkoxid och kvarts
Med TC66 borde det gå bra att testa bränningen som Ler föreslår i #4.
- SKIP (full fart)
- 1100°C (dvs 100°C före topptemp.)
- 100°C/h
- 1200°C (eller annan vald topptemp.)
- 0:20 (utjämning)
- SKIP (END)
…om du vill testa…..
- Redigerat 2022-09-17 19:57 av Bo§e