Keramik iFokus

Keramik

Etiketter: keramikugnarsäkerhet
Läst 181 ggr
Anna HB
0

Elektriska ugnar och brand

Hettan i en keramikugn är respektingivande. Jag har ett stort ansvar varje gång jag sätter på min ugn: det bor människor i huset, jag får inte utsätta dem för fara! Men vad utgör egentligen brandrisk när man kör en elektrisk ugn?
I första hand är det väl omgivningen som kan börja brinna, exempelvis om man skulle ha glömt något ovanpå ugnen som kan fatta eld. Inne i ugnen är det visserligen brännhett, men den hettan är instängd och säker, tänker jag.
Somliga menar att man inte ska köra ugnen på natten, för att man inte har uppsikt. Men man sitter ju ändå inte och vaktar sin ugn alla timmar den är igång. Det är inte ens nyttigt att vistas i samma rum som en pågående bränning.
Om automatiken slutar fungera blir väl resultatet att ugnen antingen stänger av eller fastnar på en viss temperatur. Det är naturligtvis inte något man önskar sig, men någon brand bryter inte ut i alla fall.
Skulle automatiken kunna gå bananas så att temperaturen stegras alldeles förskräckligt mycket? I så fall bränns väl elementen av och ugnen ger upp.
Eller är det själva eltillförseln som kan utgöra en risk, på samma sätt som exempelvis en diskmaskin kan börja brinna?
Vad kan egentligen hända i ett välventilerat ugnsrum, om brännbara material inte alls finns kring ugnen?
Vore intressant om någon med kunskap om el och brandteknik kunde bidra med lite välgrundad fakta. Har vi någon sådan i detta forum?

ler
1

Ja det är som du själv är inne på att omgivningen kan brinna så lägg inte något på ugnen och placera inte ugnen för nära brandbar vägg. Att diskmaskiner, kaffebryggare och andra hushållsmaskiner kan börja brinna beror ju på att om det blir något överbelastningsfel så kan isolationen på ledningar börja brinna och kan då sprida sig till omgivningen. Om en elugn för keramik är riktigt gjord finns den överbelastningsrisk utanför ugnskammaren inte så själva ugnen börjar inte brinna.

Anna HB
0

#1: Tack, Ler! Det var precis den typ av information jag önskade. Så med en bara några få år gammal ugn av välrenommerat fabrikat kan jag fortsätta att delvis bränna nattetid, och vara ganska trygg med det.

ler
1

Ja absolut så länge du inte glömmer något på ugnen, det hände på den verkstad jag hade i Berlin, en Medarbetare glömde en bräda på ugnen när hon drejade och när hon gick som den sista låg brädan där och vi hade försinkad start så vi brände om natten. Sent om natten hade det börja brinna och det ramlade ner på golvet och branden spred sig, brandkåren kom och krossade rutorna så det låg glas och vatten överallt, så det blev en längre städning och renovering. Jag skulle nog göra som jag själv har gjort här hemma, lägg en gipsskiva under ugnen som skydd mot golvet och håll tillräckligt avstånd mot väggen. Och gärna utluftning. Gör du allt det kan du sova gott. Pøj pøj

Anna HB
0

#3: Jag har gipsskiva under ugnen, jag har avstånd till väggen, effektiv ventilation och checklista för att inte glömma någonting brännbart på eller vid ugnen – jag kan sova gott 😊

Ferruma
2

Att aldrig någonsin lägga något ovan på ugnen tycker jag är ett enkelt knep. Inte en penna, inte en gipsskiva, ingenting. Någonsin. Då har man nog minskat brandrisken med rätt många procent.

ler
1

Ja precis ugnen är inte ett bord

Bo§e
1

Ja, precis som sägs här ovan…

Om husets elinstallation är fackmässigt gjord, dvs med den kabelarea som säkringsstorleken och vägguttaget föreskriver, borde det inte finnas någon risk för kabelbrand, eftersom säkringen då löser ut innan det inträffar.

"Hemmagjorda" elinstallationer med för klena kablar är en riskfaktor.
Dessutom kan alltför klena kablar leda till spänningsfall som sänker ugnens effekt, särskilt om sträckan är lång….ännu en anledning till att ha en korrekt elinstallation i huset.

En annan sak att tänka på är att då och då kontrollera utrymmet mellan ugn och vägg.
Där kan det t.ex. skapas ett spindelnät, som i sin tur samlar damm, så att det till slut blir en rejäl dammråtta som förbinder ugn och vägg, och som kan antändas….
Långsökt…?….ja, litet grand, men ingen omöjlighet… Och det är lätt att undvika.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-09-20 12:51 av Bo§e
Anna HB
0

#7: Tack för ytterligare en sak till checklistan: dammråttor! Men jag känner mig bara tryggare och tryggare 😊

Bo§e
0

"Härdsmälta"

Om du har en någorlunda modern automatik (dvs en digital), är den försedd med säkerhetsfunktioner som i stort sett omöjliggör att ugnen kan "skena"…

Men, det finns ett undantag, och det är om ugnens kontaktor bränner ihop…då finns inget som stoppar ugnen…dvs tills elementen brinner av.
Men detta gäller bara de ugnar som har en (1) kontaktor.
Ugnar som t.ex. Nabertherm, har dubbla kontaktorer, dvs en säkerhetskontaktor och en arbetskontaktor, och då kan säkerhetskontaktorn stoppa ugnen om det värsta skulle hända.
Slutsats: Dubbla kontaktorer = bra…🙂

En "riktig" härdsmälta, som får fortgå tills elementen brinner av, brukar driva upp temperaturen så högt att även tegel och sättmaterial skadas.
Och under tiden blir ugnen väldigt varm på utsidan….och då gäller det att placering, ventilation m.m. är så väl utförda som möjligt…

Vill inte måla f-n på väggen, men tänker att man borde nämna något om härdsmältor…

• Redigerat 2022-09-20 13:18 av Bo§e
bjorn.lindberg
0

#9: Intressant, exakt vad menas med en kontaktor här? Hur kollar jag om tex. min Rohde ugn har ett sånt utförande?

Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#10:
Kontaktorn = reläet som jobbar, styrd av automatiken.
Kan se ut ungefär som på bilderna (finns många fabrikat)

Ta bort täckplåten på ugnens baksida, så ser du om där finns en eller två av dem….
Brukar sitta i "tandem"…

Har sett Rohde-ugnar med dubbla kontaktorer, men vet inte om alla har det….

/////////////////////////////////////
Numera finns även ugnar som har elektroniska reläer (solid-state-reläer), och de ser litet annorlunda ut….
////////////////////////////////////

• Redigerat 2022-09-20 14:36 av Bo§e
bjorn.lindberg
0

#11: OK, tackar, jag tar en titt när jag är i verkstan ikväll.

Bo§e
0

Beträffande kabelbrand, hade jag en…hmmm…"upplevelse" härom året, med vår brödrost…🙂

När jag startade den, brann en tråd av, med en liten puff och ett ljussken från rostens inre.
Den avbrända, fria trådstumpen trillade ner och lade sig mot plåthöljet, så att det blev en rejäl kortslutning, och inom den nanosekund det tog för proppen att gå, flammade kabeln upp. Det brann bara några sekunder innan den slocknade igen, så jag funderar på vad som brann egentligen….? Kanske damm som låg på kabeln….?…jag vet faktiskt inte…

Det hade kunnat gå illa om kabeln legat nära något brännbart, och om jag inte befunnit mig just där, just då…

Lärdom:
Även om installation och kablage är korrekta, finns en liten tidslucka, precis mellan "kortisen" och när proppen går, då eld kan uppstå, om omständigheterna är olyckliga…

• Redigerat 2022-09-21 16:37 av Bo§e