El Mojäng i ugnen
Hej
Idag ska jag Byta element för första gången.
Och en blå mojäng låg löst. Den har en likadan kompis på klumpen det står k2 på men misstänker att den ska sitta på k1 ? Se bild
Det är nog inte något fel verkar fungera ändå. Vill bara kolla om jag ska ignorera den eller göra något åt det. Gamla element är av så det är egentligen bara det som är fel koden.
Det liknar ett motstånd men oavsett så lägger man nog inte bara mojänger i ugnen för skojs skull. Du borde nog fråga en elektriker som kan se närmare på det!
#0 och #1: Ja, låt en elektriker titta…!
"Don't Panic" (Douglas Adams)
Det ser ut som en keramisk kondensator. Den ser ut att ligga över fas och neutral (förenklat sagt "plus och minus"). K1 och K2 gissar jag står för kontaktor 1 och 2 respektive. En kontaktor är en brytare som styrs av något, som tex en temperatur-styrning. När den ska upp i temp säger styrningen till kontaktorn att skicka nätspänning till elementet. Det kan bli "oväsen" i ledningarna när en brytare bryter såpass stora laster och för att filtrera bort detta oväsen kan man sätta en kondensator på det viset. Man skulle kunna säga att den agerar som en brunn när oväsendet på ledningen är av positiv karaktär och sväljer bruset. Omvänt kan den agera källa om oväsendet har en negativ karaktär, och skicka lite el ut istället.
Är den kritisk för ugnen då? Nej och ja. Störningarna i ledningarna försvinner antagligen i det stora hela, men i dess närområde kan det förstöra känslig elektronik. Dvs din temp.-styrning eller omkringliggande apparater. Det kan innebära att den inte godkänd för att kopplas till elnätet. Men ygene blir varm ändå. Jag hade satt tillbaka kondensatorn, men är du det minsta osäker låter du en kunnig person göra jobbet.
Hade det varit ett motstånd mellan fas och neutral hade det antingen brunnit upp eller blivit varmt till ingen större nytta.
Bra att du ger fin beskrivning. Det betyder då att den är där för att skydda styrtavlan? I så fall så är det ju inte likgiltigt att den inte är där
#3 och #4: Ja, den kondensatorn kan vara arbetskontaktorns störningsskydd….och den vill man ju ha intakt…
Hur kan den anslutningen ha lossnat…?
#5: Den kan ha lossnat av tex att den har blivit oavsiktligt vickad tills benen gett sig. Det kan även ha varit för högt moment draget i skruvarna i kontaktorn som håller kablarna. Det är ganska vanligt.
Ja den vill man ha intakt. Den sitter där av en anledning. Troligtvis har styrtavlan sitt egna skydd mot störningar. Hängslen och livrem. Därför fungerar den fortfarande.
#6: Ja, de nyare (nyaste) styrningarna kan ha inbyggd avstörning, eller åtminstone vissa av dem… (vet ej, faktiskt…)
Men det har inte alltid varit så.
Jag kom i kontakt med problemet när de digitala styrningarna började säljas, och en och annan ugnsägare ville byta ut sin gamla analoga styrtavla.
Dessa äldre ugnar hade ofta ingen avstörning på kontaktorn, och det hände att de började bete sig konstigt med sin nya, känsligare styrtavla.
Det hände dock aldrig några katastrofer, som jag minns.
Vanliga symptom var snarare att bränningarna aldrig "kom i mål".
Nu är jag ingen elektronikexpert, men dessa störningar tycks gilla att påverka "PID-parametrarna" (som bl.a. skall förbereda den kommande avstängningen inför nådd topptemperatur)….så att bränningen börjar "bromsa" slumpartat, så att den aldrig fullföljs… Men den kan även "bete sig" på andra konstiga sätt…
Det måste också sägas att även vissa äldre, analoga "lådor" kunde vara störningskänsliga….
Det här är ett dolt, litet lömskt fel, där den första ryggmärgsreaktionen blir att "det är fel på automatiken", med följden att man kan hamna i en felsökningskarusell som går i spinn, och aldrig når i mål….
Japp…sådant har hänt….
Här är en skiss som beskriver kondensatorns inkoppling….eller visar var det borde finnas en…..
- Redigerat 2022-10-03 09:58 av Bo§e
Jösses så bra tack för allt underlag!
Det hjälper mig verkligen när jag ska förklara för elektrikern( som annars inte har koll på just keramik ugnar) otroligt tacksam! Ni är super bra!