Keramik iFokus

Keramik

Läst 161 ggr
Soffipropp01
0

Flödig glasyr. Hur gör jag?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Hur lyckas man få ett så fint lager glasyr som på bilden?
Glaserar man flera gånger, eller med ngn särskild glasyr.
Vill gärna ha tips.
Tack på förhand.

Pilspets
1

#0: Är bilden din?😊

nyburgaren
0

Man blandar en massa prover!

Bo§e
0

Verkar dubbelglaserat. Fältet i mitten ser ut att ha isolerats med vax….
Men är den bränd en eller två gånger…?

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-10-14 17:14 av Bo§e
nyburgaren
0

Ser att skärven har prickar i sig! Lavalera eller nåt i den stilen! Tänker mig en sk. Boron blue glaze i grunden som är infärgad med pyttesmå mängder kopparkarbonat! Hitta recept på boronblue glasyrer är inte omöjligt eller så utgår man från en kalciumborat fritta och gör ett hundratal försök!

Bo§e
0

Ja, leran ser ut att innehålla basaltkorn.
Den effekten syns upptill, där glasyren är tunn.

Minnen: På 70-talet fick jag liknande färgteckning/spridning med kopparoxid tillsatt till "gamla hederliga" G6, om någon minns den basglasyren…..
Ovetenskapligt men kul….🙂

• Redigerat 2022-10-15 18:39 av Bo§e
nyburgaren
0

Jag körde den här grunden och blandade järn pulver i leran och fick fram det strimmliga teckningen

Bo§e
0

#6: Beskrivningen nedtill, "opaque when thickly applied" och "show a bluish colour when applied on red clay" stämmer ganska exakt med de resultat jag fick med CuO och G6.

ler
1

Den där glasyren är en utfällningsglasyr, den kan man göra med några olika frittor, skulle tro att M 6640 kunde vara en delad det, och ca. 2% fin rutil och den eller dom oxider man vill färga med. Det är primärt järn, koppar, mangan och kobolt, nickel funkar ganska dåligt och kromoxid är en katastrof för en sådan glasyr. Och stains kan ju inte lösas upp i glaset så det blir också dåligt.