Keramik iFokus

Keramik

Läst 185 ggr
bjorn.lindberg
1

Kulkvarnsburk köpes

Hej, jag undrar om det finns nån här som har en kulkvarnsburk till salu, helst 5-10 liter. Just nu har jag en burk som tar 1 liter vilket är för lite för att det skall vara jättepraktiskt.

Tack på förhand / Björn

ler
0

Dom är väldigt dyra men kolla med Carl Jäger i Tyskland, dom har en typ som jag använder som jag kan rekommendera och kulorna som man normalt använder är av sintrad aluminiumoxid, som är mycket slitstarka. Man kan så klart också använda sig av flinta kulor eller zirkon till vita glasyrer. Och stålkulor till mörkare järnhaltiga glasyrer

Bo§e
2

En gång i tiden hade jag funderingar på att bygga en vinddriven kulkvarn.
Det vore ju väldigt enkelt, och den skulle kunna jobba dygnet runt….
Vilken bra idé tänkte jag, tills nästa tanke infann sig…dvs ljudet… Det skulle kunna bli en 24-timmars ljudterror i grannskapet…
Projektet blev därmed "bordlagt"…..🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

bjorn.lindberg
0

#1: Det var ju det som var grejen, ungefär 1000 kronor litern ligger burkarna på. Om det är nån som har en som står och dammar … jag kollar med Carl Jäger :)

bjorn.lindberg
0

#2: Jo precis, kulkvarnen får stå i ett annat rum, den låter inte jättemycket men det är rätt irriterande onekligen.

nyburgaren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en burk soom e stor vad tror du vill betala för denna?

bjorn.lindberg
0

#5: OK, bra fråga, skickar ett PM.

ler
0

Man kan få gummiklädda kulkvarnsbehållare som nästan inte låter alls, det är nog oftast större varianter. Man kan också använda sig av en rosetti kvarn som gör arbetet på 5 minuter men det är bara små behållare till laboratorie användning. Och sist men inte minst en jetstråle kvarn som nästan inte har någon kontaminering, beroende av vad man skall mala men det normala ligger på ett par hundra ppm

bjorn.lindberg
0

#7: Jag har kollat på planetary bill mills för lab, antar att det är nåt liknande en rosetti kvarn, men de är på tok för dyra tyvärr.

ler
0

Jo men bra är dom. När jag är på labbet i Italien så får man ont i öronen när det är ett tiotal igång

Bo§e
1

Ja, "eget rum" är önskvärt när det gäller kulkvarnar…..

Men, man kan också bygga en ljudisolerad "hundkoja" som ställs över maskinen.
Helst skall den då även stå på en ljudisoleringsskiva, så att golvet fortplantar så litet ljud som möjligt.
Inget hopp om någon "nollvision" förstås, men de jobbigaste frekvenserna filtreras bort i alla fall…

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-10-22 17:25 av Bo§e