När glaseringen gick fel
Hej! Jag råkade blanda min glasyr med fel mängd vatten vilket jag upptäckte när jag öppnade ugnen efter bränning upp till 1250g. Läste fel när jag blandade och satte 12l vatten till 1kg glasyr (så himla klantigt) Resultatet blev typ som efter skröj. Vad gör jag nu? Kan jag glasera igen (med rätt mängd denna gång) och köra stengodset igen med programmet upp till 1250grader? Någon som bränna flera gånger? Funkar det eller finns det risk att alla går sönder? Så tacksam för hjälp!
Rent tekniskt är det bara att glasera om och bränna igen.
Men eftersom leran nu har sintrat, kommer inte den nya glasyren att suga fast på godset på samma sätt. Den kommer att vilja rinna av när du doppar.
Det enklaste knepet är då att värma upp sakerna, och doppa dem i glasyren medan de är varma, så torkar glasyren fast innan den hinner rinna av, och bildar då ett litet tjockare skikt.
Man får dock handskas försiktigt med sakerna när man sätter ugnen, eftersom glasyren lätt trillar av i det här stadiet….
Man kan också tillsätta litet tapetklister (gammaldags "pärl-lim") till glasyren, så att den vidhäftar bättre, men eftersom du bara skall göra detta en gång, kanske det är synd att förändra glasyren på det här sättet…?
"Don't Panic" (Douglas Adams)
- Redigerat 2022-10-23 12:14 av Bo§e
#1: Tusen tack för många bra tips! Jag får prova värma upp och se om det fastar..