Keramik iFokus

Keramik

Etikettkeramik-bränning
Läst 66 ggr
GertrudRosa
0

Bränning med käglor

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla. Jag ska göra min första vedbränning i min nybyggda vedugn på lördag och är väldigt exalterad. Har inte haft råd att köpa en pyrometer än så det blir mycket experiment nu i början. Men. Jag hittade några smältkäglor i lokalen där jag har min verkstad, som är nog kvarlämnade sedan dom hade kursverksamhet på 90 talet. Tänkte att dom kan man ju använda, men jag förstår inte vad det är för typ. Om det är orton eller seger eller möjligtvis om det finns någon annan. Det är nr 05, 06 och 08. Någon som vet?

• Redigerat 2022-10-27 13:22 av GertrudRosa
Bo§e
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej,

Dina käglor är Ortonkäglor.
Här är tabellen.

"Don't Panic" (Douglas Adams)

GertrudRosa
0

Tack för snabbt svar. Vad betyder den andra bilden som inte är tabell?

bjorn.lindberg
2

Vad Bosse säger, det är Orton käglor. Jag har bränt utan pyrometer med käglor, är inte helt enkelt alla gånger. Vad du vill ha är käglor som matchar dina glasyrer, de som är på bilden är för låga. Kägla 05-08 har man ibland med för att kolla när det är dags att börja reducera, själv använder jag 010 som reduktionskägla. Hur som helst, om du vill bränna säg kägla 10 (1280 C-ish) hade jag stoppat i kägla 9,10 och 11. 9 rör sig när det är på gång, 10 är ditt mål, om 11 går ner är det dags att sluta ungefär. Du vill ha två kägelpaket typiskt sett, ett där ugnen är som varmast och ett där det är kallast.

Bo§e
2

#2: Den andra bilden förklarar att det underlättar att ha en grupp med 3 intilliggande käglor kring den nivå som man vill nå.

"Spanarkäglan" förvarnar att det är "på gång".
"Brännkäglan" är den nivå som du vill nå.
"Vaktkäglan" betyder "hit men inte längre".

Denna skojiga teckning ligger ibland medpackad i kartongerna med ortonkäglor.
🙂

"Don't Panic" (Douglas Adams)

• Redigerat 2022-10-27 14:17 av Bo§e